+

Limitless - Maďarský národní balet Budapešť

  • A1_Maďaři.jpg
  • A47A9937  Timofeev Dmitry.jpg
  • A47A9868   Melnik Tatiana.jpg
  • bedroom_folk1_photo_by_attila_nagy.jpg
  • bedroom_folk2_photo_by_attila_nagy.jpg
  • the_vertiginous1_photo_by_attila_nagy.jpg
  • troy_game_photo_by_szilvia_csibi.jpg
  • troy_game-photo_by_attila_nagy.jpg

29. ledna 2019 v Janáčkově divadle

Večer složený ze tří světových choreografií:

    

TROY GAME – WITH AMAZONS Robert North

BEDROOM FOLK / Sharon Eyal, Gai Behar

THE VERTIGINOUS THRILL OF EXACTITUDE / William Forsythe

    

     

Robert North / Bob Downes

TROY GAME – WITH AMAZONS

Jednoaktová baletní parodie na muže – ženská verze

(1974, Liverpool)

Nejslavnější kus amerického tanečníka a choreografa Roberta Northa je taneční parodie. Jeho satirické zobrazení „macho muže“ je postaveno na prvcích bojového umění a kulturistiky v humorné – a mimořádně fyzicky náročné – choreografii, původně pouze v podání mužů. Premiéru uvedl Maďarský národní balet v roce 2014 a ve stejném roce vstoupil do baletní historie tím, že jako první v Evropě nastudoval parodii na parodii: ženskou verzi Trojských her, kde stejnou choreografii tančí místo mužů ženy. Ženská verze se objevila poprvé na gala představeni ke 130 letům výročí Maďarské opery 27. září 2014.

Choreografie: Robert North

Hudba: Bob Downes

Kostýmy: Peter Farmer

Světelný design: Kirk Bookman

Scénografie: Julian Moss

Baletní mistryně: Angéla Kövessy

     

Sharon Eyal / Gai Behar / Ori Lichtik

BEDROOM FOLK

Jednoaktový balet

(2015, Amsterdam)

Sharon Eyal a Gai Behar patří mezi nejzajímavější a nejoriginálnější kreativní páry současného tance. Sharon Eyal se narodila v Jeruzalémě a byla tanečnicí a později choreografkou v předním izraelském souboru Batsheva Dance Company, z nějž v roce 2013 odešla a založila vlastní soubor L-E-V. Její tvůrčí i životní partner Gai Behar je DJ a odborník na undergroundovou kulturu v Tel Avivu.

V roce 2015 pro nizozemské taneční soubor NDT1 nastudovali balet Bedroom Folk, který se stal součástí taneční show Strong Language. Hudba, tanec a světlo hrají v jejich choreografii trvající o něco málo přes půl hodiny stejně důležitou roli. Tento baletní kus, který propojuje čisté, jedinečné a exotické taneční prvky se sugestivními barvami a světlem, má fascinující atmosféru, která je zároveň vážná a nevážná. Je to řízený chaos, který ukazuje, kudy by se mohla ubírat budoucnost.

Autor a choreograf: Sharon Eyal

Asistent autora a choreograf: Gai Behar

Hudba: Ori Lichtik

Světelný design: Thierry Dreyfus

Kostýmy: Rebecca Hytting

Baletní mistři: Olivia Ancona, Marianna Venekei

   

William Forsythe / Franz Schubert

THE VERTIGINOUS THRILL OF EXACTITUDE

Jednoaktový balet

(1996, Frankfurt)

Americký tanečník a choreograf William Forsythe začal vytvářet vlastní taneční inscenace ve stuttgartském baletu. V roce 1984 byl jmenován do čela baletu ve Frankfurtu, kde zůstal v této klíčové roli do roku 2004. Za svůj největší idol považuje George Balanchina. Pro jeho tvorbu je typické využití klasické techniky, z níž vychází, ale kterou promýšlí až do extrému. Příkladem je jeho 11minutový kus The Vertiginous Thrill of Exactitude pro tři tanečnice a dva tanečníky: sóla, pas de deux, pas de trois a ansámblové tance bez děje na virtuózní a majestátní závěrečnou větu Schubertovy „Velké“ deváté symfonie.

Tato pocta klasické technice se dnes považuje za jeden z nejnáročnějších krátkých baletů vůbec. Tento balet je po In the Middle, Somewhat Elevated druhou Forsytheovou choreografií, která se dostala do repertoáru Maďarského národního baletu.

Choreografie: William Forsythe

Hudba: Franz Schubert

Scénografie a světelný design: William Forsythe

Kostýmy: Stephen Galloway

Technická supervize: Sebastian Rietz

Baletní mistři: Amy Raymond, Agnes Noltenius, Edit Rujsz

 

Kdy hrajeme