+

Tisková zpráva k premiéře Baletu NdB Dáma s kaméliemi

  • Dáma_small.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_1.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_2.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_3.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_4.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_5.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_6.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_7.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_8.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_9.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_10.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_11.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_12.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_13.jpg
  • DAMA S KAMELIAMI foto©Ctibor Bachratý_vyber Valentina_14.jpg
1 2 3      ››

Neřest, láska, oběť...

Tisková zpráva

             

Taneční drama Valentiny Turcu 

Uznávaný slovinský inscenační tým pod vedením choreografky Valentiny Turcu vytvořil pro Balet Národního divadla Brno původní balet na motivy románu Alexandra Dumase ml. a hudbu Franze Schuberta v aranžmá Andreie Pushkareva.

Hudebního nastudování s orchestrem Janáčkovy opery se ujal dirigent Robert Kružík. V inscenačním týmu Valentiny Turcu jsou významní slovinští výtvarníci. Autorem scénografie k baletu je Marko Japelj, který spolupracuje např. s Velkým divadlem v Moskvě (Bolshoi Theatre), kostýmní výprava je dílem výtvarníka Alana Hranitelje, který se pyšní spoluprací se slavným Cirque de Soleil.

Dáma s kaméliemi je bezesporu jedním z nejslavnějších milostných příběhů novodobé literatury. Příběh Marguerity a Armanda, krásné kurtizány a mladíka z lepší rodiny, se zprvu odehrává v Paříži ve vyšší společnosti a posléze na venkově, kam oba odjíždí za lepším a novým životem. Jejich hluboký a vášnivý vztah ale netrvá dlouho. Na nátlak Armandova otce Marguerite milého opouští a předstírá, že jej již nemiluje. Vrací se k dřívějšímu způsobu života a osamocena umírá. Armand se domnívá, že jej zradila a teprve po její smrti se dozvídá pravdu o síle její sebeobětující se lásky.

     

Webová stránka inscenace zde

        

Valentina Turcu

Valentina Turcu, nominovaná na cenu Kyoto v roce 2015, je vynikající tanečnice a choreografka. Na svém tvůrčím kontě má přes 130 baletních, operních a divadelních produkcí a její balety jsou pohostinsky uváděny po celém světě. V Chorvatsku narozená a klasickému baletu vyškolená umělkyně dále studovala a tančila pod vedením Mistra Maurice Béjarta. Vytvořila řadu baletních inscenací od klasických dějových až po avantgardu, od velkoplošných po choreografické miniatury vytvořené pro galakoncerty a režírovala několik klasických divadelních her. Carmen, Hamlet, Peer Gynt, Mistr a Markétka, Anna Karenina, Nebezpečné známosti, Bohéma, Bouře, Smrt v Benátkách, Krvavá svatba, Tramvaj do stanice Touha, Evžen Oněgin, Don Juan, to jsou jen některé kusy z její rozsáhlé inscenační tvorby. Není úspěšná pouze jako choreografka, ale také jako režisérka, dramaturgyně a autorka hudebního konceptu, což jí vyneslo mnohá ocenění. Mezi nimi bronzovou medaili na Mezinárodní baletní soutěži v japonské Nagoji (2002) a cenu za nejprogresivnější choreografii v Slovinské baletní soutěži (2007). V roce 2008 byla oceněna za své dílo na poli baletu, opery a činohry slovinskou Asociací baletních umělců. Porota upřesňuje: "Tím, že ovládá tanečně-divadelní expresi, dosahuje hloubkou interpretace nejvyšší úrovně jevištní zralosti a uvědomění a obohacuje naše jeviště svou charismatickou osobností. Její tělesné vyjádření otevírá nové dimenze chápání tanečního umění." Valentina Turcu obdržela Slovinskou státní cenu za režii a choreografii inscenace Prokofjevova Romea a Julie v roce 2012 ve Slovinském Národním divadle Maribor, která byla též s velkým úspěchem uvedena v Rize v roce 2014 a ve Vilniusu v roce 2015. Její inscenace baletu Evžen Oněgin, uvedená opět v Mariboru, jí vynesla v roce 2017 Glazerovu cenu a byla časopisem Dance Europe prohlášena za jednu z pěti nejlepších evropských premiér v roce 2016. V posledních letech spolupracovala Valentina Turcu s divadlem v německém Augsburgu, Lotyšským národním baletem, Opéra-Théâtre de Metz Métropole ve Francii, Chorvatským národním divadlem ve Splitu a v Záhřebu. Z dalších spoluprací zmiňme například festival v Lublani a Dubrovnický letní festival, kde získala prestižní ocenění Orlando 2016. Turcu byla prohlášena za tvůrkyni nových milníků v dějinách kvality a výrazu soudobého klasického baletu a ověnčena cenou Prešeren Fund (2018), což je nejvyšší ocenění, kterého se může dostat umělcům ve Slovinsku. Její balet Smrt v Benátkách byl časopisem Dance Europe vybrán mezi pět nejlepších představení roku 2018. Také díky této inscenaci získala Valentina Turcu Chorvatskou hereckou cenu (zvanou též Chorvatský divadelní Oscar) jako nejlepší choreografka a Smrt v Benátkách jako nejlepší baletní produkce roku 2019.

      

Andrei Pushkarev

Narodil se v rodině hudebníků v roce 1974 v Kyjevě. Hudbu měl v oblibě již od dětství a ve čtrnácti letech se zaměřil na bicí nástroje. V roce 1992 začal studovat na Čajkovského národní konzervatoři v Kyjevě, kde pokračoval ve svém profesním vývoji u profesora Alexandra Blinova.

Během studií na konzervatoři začal Andrej skládat svá vlastní díla, mimo jiné skladby pro sólový vibrafon. Pokračoval sice ve studiu orchestrálních bicích, ale jeho duše již propadla vibrafonu. Mezi lety 1995 až 1999 koncertoval jako sólista s nejrůznějšími komorními soubory po celé Ukrajině. V roce 1996 získal místo tympanisty v Kyjevské filharmonii a ve věku pouhých 22 let se stal nejmladším orchestrálním tympanistou na Ukrajině. V roce 1999 vstoupil do komorního orchestru Kremerata Baltica, ve kterém působí dodnes. Význačný světový houslista Gidon Kremer tento orchestr založil v roce 1997. Od roku 1999 je Andrej perkusistou Kremeraty Baltiky a koncertoval s ní po celém světě. Kromě toho se podílel na mnoha nahrávkách jakožto člen tohoto souboru, a to u vydavatelství jako Nonesuch, Deutsche Grammophon. ECM atd. Jako sólistu ho můžeme slyšet na edici CD After Mozart, která získala americké ocenění Grammy v roce 2001 a cenu Echo v roce 2002 v Německu.

Od té doby vytvořil mnoho aranží pro sólový vibrafon a housle, jak s orchestrem, tak bez něj. S Gidonem Kremerem a Kremeratou Baltikou procestoval svět a koncertoval v síních jako Carnegie Hall v New Yorku, Albert Hall v Londýně, Musikverein a Konzerthaus ve Vídni, Concertgebouw v Amsterdamu a na dalších místech. V roce 2004 získal cenu pro sólové vibrafonisty od nadace "Pro Europe". Ani nadále nepřestává skládat svá vlastní díla a nejrůznější aranže pro orchestry a komorní soubory představující slavné světové hudebníky.

     

Robert Kružík

Patří k nejmladší generaci našich dirigentů. Přestože je teprve třicátník, už čtyři roky je stálým dirigentem Janáčkovy opery Národního divadla Brno (od ledna 2016) a zároveň Národního divadla moravskoslezského v Ostravě (od září 2016). Od sezony 2018/19 je stálým hostujícím dirigentem Filharmonie Brno. S Janáčkovou operou spolupracuje už od roku 2014 nejdříve jako asistent dirigenta, v sezoně 2017/18 nastudoval a řídil Rossiniho operu Hrabě Ory, Čajkovského Pikovou dámu, Smetanovu Libuši a v sezoně 2019/20 Straussova Růžového kavalíra. V ostravské opeře dirigoval Martinů Tři přání aneb Vrtkavosti života, Smetanovo Tajemství a Prodanou nevěstu, Mozartovu operu La clemenza di Tito, Verdiho Otella, Prokofjevův balet Popelka nebo Verdiho La traviatu, kterou sám nastudoval.

Mimo operní jeviště spolupracuje s mnoha českými orchestry, jako jsou Filharmonie Brno, PKF – Prague Philharmonia, Janáčkova filharmonie Ostrava, Pražský komorní orchestr, Moravská filharmonie Olomouc, Jihočeská komorní filharmonie, Czech Virtuosi a Ensemble Opera Diversa a od sezony 2018/19 to je i Filharmonie Bohuslava Martinů Zlín. Spolupracoval s předními sólisty jako houslisté Esther Yoo, Václav Hudeček, cellisté Tomáš Jamník, Raphael Wallfisch, pěvci Roman Janál, Jiří Sulženko, legendární Soňa Červená ad. Jako dirigent vystoupil např. na festivalu Mladá Praha, na Svatováclavském hudebním festivalu v Ostravě a ve významných koncertních sálech a divadlech naší země.

      

Alan Hranitelj

Narodil se v chorvatském Záhřebu, kde vystudoval Školu výtvarných umění. Od poloviny 80. let žil a pracoval ve Slovinsku. Jeho tvůrčí úsilí je rozděleno mezi návrhy divadelních, operních a filmových kostýmů a vizáže. Do roku 1992 pracoval jako módní návrhář. Spolupracuje se slovinskými i zahraničními divadly a se slavnými slovinskými divadelními a filmovými režiséry (Mateja Koležnik, Valentina Turcu, Vinko Möderndrofer, Vito Taufer, Meta Hočevar, Eduard Miler, Diego de Brea, Matjaž Berger, Janez Burger, Matjaž Zupančič, Miran Zupančič aj.). Jeho dílo sestává z 392 kostýmních návrhů a spoluprací na různých projektech s činoherními, operními a baletními soubory, navrhl kostýmy pro moderní taneční představení, film a televizi. Zúčastnil se dohromady 51 výstav, vytvářel kostýmy pro nejrůznější příležitosti a televizní reklamy. Dále navrhoval uniformy pro korporáty a dokonce kostýmy pro akrobatickou divadelní skupinu Cirque de Soleil. Jeho dílo je obsaženo ve 4 slovinských uměleckých sbírkách (ve Slovinském národním muzeu, Slovinském etnografickém muzeu, Lublaňském muzeu moderního umění a Mariborském krajském muzeu). Za svou tvorbu byl oceněn 26 nejrůznějšími cenami ve Slovinsku i v zahraničí. Alan Hranitelj představil své dílo na mnoha individuálních i skupinových výstavách v rámci Slovinska i za jeho hranicemi. Jeho mezinárodní úspěch byl nejviditelnější na prezentaci a výstavě v Kopenhagenu (Evropské hlavní město kultury 1996) i na výstavě v kulturním centru Nansen Aranjo v brazilském městě Belo Horizonte v roce 1997. Vystavoval také v londýnském Millenium Dome v roce 2000. V létě 2007 byl Alan Hranitelj pozván ke spolupráci význačným kanadským divadlem Cirque de Soleil. Připravoval kostýmy pro show Zarkana, která měla premiéru v Radio City Music Hall New Yorku. Show se hrála čtyři roky nepřetržitě v Aria Resort v americkém Las Vegas (2012–2016).

      

Marko Japelj

Marko Japelj je od roku 1986 scénografem na volné noze a má za sebou již přes dvě stě představení ve Slovinsku i v zahraničí. Studoval architekturu v Lublani, takže jeho první výpravou byla Hedda Gablerová na Filmové a divadelní akademii v Lublani. Jeho scénografickým debutem byly Čechovovy Tři sestry. (Národní činoherní divadlo Maribor, 1987). Vytvářel scény ke dramatům, operám, baletům a moderním tanečním představením pro národní divadla na Slovinsku, chorvatském Zagrebu a Rijece, Bělehradě a Podgorici, pro bukurešťskou Operu, slovenské Národní divadlo v Bratislavě, operu v Zurichu, hudební divadlo v Essenu, divadla v Augsburgu, Wuppertalu a Dortmundu, Královský balet ve Flandrech v Anversu, lotyšskou Národní operu v Rize, NDT 1 v Den Haagu, operu v Metzu, pro Západoaustralský balet, NOVAT Novosibirsk, stuttgartský Balet, Les Grands Ballets v kanadském Montrealu, Vídeňskou státní operu, moskevské Velké divadlo a další. Při mnohých produkcích spolupracoval s choreografkou Valentinou Turcu, mimo jiné spolu vytvářeli Tango, La Callas i Romea a Julii v Národním divadle v Mariboru, pro Balet v Rize a operu v Metzu, Evžena Oněgina pro Národní divadlo v Mariboru, Smrt v Benátkách pro Národní divadlo v Mariboru, Záhřebu a Tramvaj do stanice Touha pro Národní dramatické divadlo ve Varaždinu. Za svou tvorbu získal mnohá ocenění. Od roku 1995 byl po dva roky hostujícím profesorem a vedoucím katedry scénografie divadla a filmu na Univerzitě užitých umění ve Vídni.

      

Alexandar Čavlek

se narodil v srbském Bělehradu, kde vystudoval elektrotechnickou fakultu. Od roku 1992 pracuje jako tvůrce světelného designu v Divadle mladých v Záhřebu. Navrhoval světelný design pro mnohá představení v chorvatských národních divadlech ve Splitu a v Rijece a ve slovinském Národním divadle Maribor. V roce 2008 obdržel cenu Marulićových dnů na Festivalu chorvatského dramatu.

       

O Dámě s kaméliemi s tvůrkyní inscenace Valentinou Turcu

Co vás přilákalo k románu Dáma s kaméliemi?

Tenhle román má renomé. Sexuální. Morální. Individualistické. Společenské. Jak důvěrné, tak skandální. Je to nadčasové dílo. Stylové, intenzivní a dráždivé. Bezpochyby ideální materiál pro taneční představení. Jiskřička přeskočila, když jsem viděla baletní soubor NdB tančit v Chorvatském Národním divadle v roce 2018 a Mário Radačovský mě oslovil, zda bych nechtěla vytvořit něco pro tyto tanečníky. Hned jsem to věděla. Dámu s kaméliemi! Byla to pro mě taková inspirace, že jsem chtěla začít tvořit hned, tam, přímo tam. Tihle překrásní tanečníci se umí pohybovat tak vytříbeně, s tak hlubokým výrazem, silní jako skupina, jako tým, přesto je každý z nich svým způsobem osobitý. Velice to obdivuji. Jejich individualitu a uměleckou sílu na jevišti. Byla jsem si jistá, že vystihnou francouzskou dekadentní náladu románu s půvabem, charismatem i správným přístupem. Naše představení je dynamické, běží filmovým tempem. Diváci se cítí jako ve filmu, vtáhneme je do velké ztráty, lásky, vášně a bolesti. A děláme to upřímně, bez „blafování“.

Jaký je pohled ženy na Dámu s kaméliemi, vidíte postavy jinak, než jak je viděl Alexander Dumas?

Můj choreografický rukopis je přímočarý, ostrý, citový. Neztrácím na jevišti čas pro nic za nic. Respektuji autorovo psané slovo, strukturuji pohyby, režíruji hru a zvláštní pozornost věnuji detailům, dramaturgii, hudbě, kostýmům a scéně, abych vystihla atmosféru příběhu, která může být zcela v souladu s naší dobou a i dnes se může vztahovat na nás. Ano, z mé perspektivy jsem očistila postavy od formy a vtělila jsem do nich více podstaty. Konkrétnosti. Skutečnosti. Postavila jsem je do vzájemné bližší konfrontace napřímo, na 100 % bez filtru.

       

Kontakt: Barbora Hniličková / marketing a PR Baletu NdB / hnilickova@ndbrno_cz

Kdy hrajeme

Čtvrtek 3. 09. 2020 19.0020.25
Balet
 
Neřest, láska, oběť...
Janáčkovo divadlo
Čtvrtek 10. 09. 2020 19.0020.25
Balet
 
Neřest, láska, oběť...
Janáčkovo divadlo
Úterý 20. 04. 2021 19.00
Balet
 
představení bude v prodeji od října 2020
Janáčkovo divadlo | Abonmá VD MD BD
Středa 21. 04. 2021 11.00
Balet
 
Neřest, láska, oběť...
Janáčkovo divadlo
Středa 21. 04. 2021 19.0020.25
Balet
 
Neřest, láska, oběť...
Janáčkovo divadlo
Středa 28. 04. 2021 19.0020.25
Balet
 
Neřest, láska, oběť...
Janáčkovo divadlo
Čtvrtek 29. 04. 2021 19.0020.25
Balet
 
Neřest, láska, oběť...
Janáčkovo divadlo | Abonmá AB