Tisková zpráva k obnovené premiéře Bajadéra

  • Bajadéra_small.jpg
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 52.JPG
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 04.JPG
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 10.JPG
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 14.JPG
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 19.jpg
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 20.JPG
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 31.JPG
  • BAJADERA foto(c)Ctibor Bachratý 33.JPG

Bajadéra

Exotický příběh z pokladnice baletní klasiky.

Obnovená premiéra baletu Bajadéra je třetí z klasických titulů, které jsme mohli díky mimořádné finanční podpoře na obnovu inscenací od našeho zřizovatele znovu přivézt k životu. Nejprve jsme obnovili kompletně scénu a kostýmy nejstaršího baletu našeho repertoáru Sněhurce a sedmi trpaslíkům, kterou v Janáčkově divadle uvádíme již od roku 1973. Letos v únoru jsme po sto letech od prvního uvedení v NdB představili balet baletů Labutí jezero také v nových kostýmech a scéně a nyní přišla řada i na exotickou Bajadéru, kterou obnovíme s novou scénografií slovenského výtvarníka Marka Hollého.

Přestože klasický balet Bajadéra (La Bayadére) měl svou premiéru v choreografii známého tvůrce Mariuse Petipy v petrohradském Mariinském divadle již v roce 1877, je pro svůj orientální pohádkový námět a brilantní taneční techniku často uváděn na nejproslulejších světových scénách dodnes. Děj se odehrává ve staré Indii. Láska chrámové tanečnice (bajadéry) Nikie a vojevůdce Solora vyvolá hněv mocných nepřátel – Velkého brahmína, Mahárádži a jeho dcery Gamzatti, nevěsty Solora. Nikia umírá uprostřed náboženské slavnosti, je uštknuta zmijí schovanou v darovaném košíku květů. Pouze ve světě snů se Solor setkává se stínem milované Nikie… A tak je balet příběhem nenaplněné lásky s tragickým koncem, kde se nadpozemské bytosti nereálného světa střetávají se světem skutečným. Mistr choreografie Marius Petipa v tomto baletu dokázal prolnout okázalou nádheru s tragickou linií osudů hlavních hrdinů, především Solora a Nikie. Ve výběru námětu byl také jistě ovlivněn pulsem doby – obraz hrdinky, něžné, hrdé a smělé, hájící důstojnost osobnosti a často umírající ve jménu lásky a cti, to bylo téma rezonující ruskou dramatickou scénou té doby. A nesmíme zapomínat ani na geopolitické vlivy tehdejšího světa, kdy se v roce 1876 stala anglická královna Viktorie císařovnou Indie, a reporty z této exotické země zaplňovaly tehdejší tisk. Naše inscenace s novým scénografickým řešením respektuje a ctí ducha klasického odkazu. Je neuvěřitelné, že přes nesporné choreografické, dramaturgické a hudební kvality čekala Bajadéra plných 126 let na své první uvedení na české scéně, a to právě v NdB.

Na každém představení se podílí téměř 200 zaměstnanců divadla, z toho 60 tanečníků, 14 garderóbek, 7 maskérek. V inscenaci se objeví celkem 140 kostýmů a jen sama představitelka Gamzatti během představení vystřídá 5 kostýmů a protančí 2 páry nových špiček. Dirigent řídí 70 členů orchestru! Nenechte si ujít toto velkolepou inscenaci Baletu Národního divadla Brno.

obnovená premiéra: 18. října 2019 v Janáčkově divadle

hudba: Ludwig Minkus

hudební úprava: John Lanchbery

choreografie a režie: Jaroslav Slavický

dirigent: Pavel Šnajdr

scéna: Marek Hollý

kostýmy: Josef Jelínek

asistent choreografie: Jana Přibylová, Ivan Příkaský, Jana Ruggieri

délka: 2 hodiny 25 minut (jedna přestávka 25 minut)

vhodné od 8 let

 

Jaroslav Slavický - choreograf

Tanečník, pedagog, baletní mistr, choreograf. Absolvoval taneční oddělení Konzervatoře v Praze (1967) a taneční pedagogiku na AMU v Praze (1987). Byl na stáži v Baletní akademii A. J. Vaganovové u pedagogů Alexandera Puškina a Borise Bregvadzeho (1967/68). Jako sólový tanečník byl nejprve v angažmá ve Štrasburku a Basileji (1969-1972). V pražském Národním divadle nastudoval přes 70 rolí a působil zde i jako baletní mistr. Jeho interpretační schopnosti dokazují jak role klasického repertoáru - Albert (Giselle), Princ (Labutí jezero, Louskáček), Romeo, Merkucio (Romeo a Julie), tak i role tzv. charakterní - např. Crassus (Spartakus), Smrt (Písně potulného tovaryše). Za roli Kazatele v baletu Jennifer obdržel v r. 1987 Cenu Českého literárního fondu. Ve stejném roce byl jmenován zasloužilým umělcem. Je pedagogem na Taneční konzervatoři hl. m. Prahy (od roku 1996 i jejím ředitelem), vyučoval na taneční katedře pražské AMU (1987-1996) a jako pedagog působil také v divadlech v Bordeaux, Rio de Janeiru, Norimberku a Edinburghu. Byl stálým poradcem The Newfoundland and Labrador Ballet v Kanadě (1988-1993). Je znalcem řady choreografií tradičních baletů z odkazu Mariuse Petipy a Augusta Bournonvilla. Pro Taneční konzervatoř nastudoval vlastní inscenaci baletu Louskáček v roce 1993, uvedenou později v Ústí nad Labem a v Liberci. Jako inscenátor spolupracuje také s domácími a zahraničními divadly - Polovecké tance (ND v Praze, 1998), Spící krasavice (Teatro Municipal Rio de Janeiro, 1998, 2005, Bohemia Balet 2005), Ples kadetů (Manheim, 2000, Brasilia 2011), Louskáček (NDM Ostrava, 2001), Don Quijotte (ND Brno 1996, Badischestaatsheatre Karlsruhe 2002, Státní opera Praha 2012, Národní opera v Bukurešti 2012), česká premiéra Bajadéry (NdB 2003), Raymonda (NdB 2008). Je uměleckým ředitelem Bohemia Baletu - souboru Taneční konzervatoře hl. m. Prahy.

Marek Hollý – scénograf

Vystudoval Vysokou školu múzických umění v Bratislavě (1998), obor scénické a kostýmní výtvarnictví. Během studia absolvoval odborné stáže v Holandsku a Velké Británii. Představení, na kterých spolupracoval jako výtvarník, byla prezentována s úspěchem na mnoha mezinárodních přehlídkách a festivalech. Po ukončení studia spolupracoval s profesionálními soubory na Slovensku, v Čechách, Rumunsku, Litvě a USA. Vytvořil scénické a kostýmní výpravy pro tři desítky představení – činohru, operu, balet a muzikál. Významnou část jeho práce tvoří design pro televizní programy a studia. Pro televize vytvořil více než sto projektů.

Pro Balet Národního divadla Brno vytvořil scény již k několika baletům – Black and White, West Side Story a Romeo a Julie.

Hvězdní hosté v roli válečníka Solora

A na co se diváci kromě skvělé inscenace mohou ještě těšit? V rámci podzimního bloku představení jsme se rozhodli přidat bonus, který slibuje úžasné umělecké zážitky. V hlavní mužské roli válečníka Solora vystoupí postupně hostující mezinárodní hvězdy – Michal Krčmář z Finského národního baletu v Helsinkách a Maxim Chashchegorov, donedávna první sólista Bavorského státního baletu v Mnichově.

Michala Krčmáře můžete vidět v obnovené premiéře 18. října a v první repríze 19. října 2019. Maxim Chashchegorov se v roli Solora představí v neděli 20. října 2019.

Další reprízy: 21. & 22. listopadu 2019 a 16. června 2020 (BALET GALA Ruská kultura v České republice) & 17. června 2020.