FESTIVAL TRIALOG 2013

Pozvánka na mimořádná představení v rámci festivalu TRIALOG 2013.

trialog_logo.jpg

Spot_Trialog_2013.mp3 Festival Trialog_2013


Vážení a milí divadelní přátelé,

roku 1993 Mahenova činohra začala pořádat divadelní přehlídku s názvem Trialog. Smyslem tohoto divadelního setkávání vždy bylo, abychom Vám, našim divákům, zprostředkovávali práci činoherních souborů z Národních divadel České republiky a našich nejbližších sousedů ze Slovenska. Máte tak jedinečnou možnost zhlédnout unikátní představení našich kolegů a rok co rok tak sledovat směřování těchto významných divadel a tím neztrácet kontakt s uměleckým děním na těchto scénách.

Letošní 21. ročník nám, díky své tradici, jasně ukazuje smysluplnost těchto divadelních dialogů, a jak pevně věřím i letošní nabídka Trialogu 2013 pro Vás bude opět divadelním svátkem, který Vám hodnotně zpestří divadelní sezónu v Brně!

Přeji Vám hluboké umělecké zážitky!

 Petr Halberstadt

pověřený vedením Mahenovy činohry 


A na co se tedy v rámci festivalu můžete těšit?

24.2.2013 Aristofanés: 

"Martin Čičvák zachoval ve své inscenaci vše, co Aristofana dělá Aristofanem. I v jeho pojetí je to hra politická: proto mají narážky na soudobou politickou situaci na Slovensku ve hře své opodstatnění a nelze je považovat za nemístnou aktualizaci. Hra má však v řeckém originále stejně jako v Čičvákově výkladu stejně tak silnou etickou stránku. Je to zároveň zrcadlo všeobecné corruptio, zkaženosti a překrucování pravdy v lež a lži v pravdu, exemplifikované nejen v hlavní postavě Strepsiadovi (jak naznačuje i jeho mluvící jméno odvozené z řeckého slovesa strefo, „otáčím“, „překrucuji“), jehož hlavní motivací je podvodně se vykroutit ze svých legitimních závazku, ale i v Sókratovi, jenž mu (a jeho synovi) k těmto veletočům ukazuje cestu. I proto režisér umístil sbor božských oblaků, těchto patronů „nečinných lidí a podvodníků“, na kroutící se a pohupující se akrobatická lana, na nichž artisti víří nad jevištěm."

(Petr Kitzler, Aristofanes: Oblaky, i.literatúra.cz, 21.6.2012) 

3.3.2013 Lucy Prebble: 

 Enron – slovo, které se stalo symbolem krachu. Začalo to Enronem. Pád této gigantické energetické společnosti předznamenal v roce 2001 současnou světovou finanční krizi. 

"Herci tvoří v Enronu kompaktní tým. Díky tomu na povrch vyplouvá hlavní téma – chladná obludnost a tragická malost lidí, kteří ztratili základní lidské city, empatii a korektivy vlastního jednání. Jde jim jen a jen o těžko uchopitelný, dravý úspěch. I za cenu ztráty rodiny, vztahu, přátelství. Enron je divadelně živým, obsahově závažným příspěvkem Národního divadla do celospolečenské diskuze o současném stavu světa. Divák může mít zcela jiný názor a zastávat úplně jiné postoje. Je však nucen se s děním na jevišti konfrontovat, je nucen k přemýšlení a hledání argumentů. Dočekal tak docílil jedné z klíčových funkcí dnešního divadla a umění vůbec."

(Vladimír Hulec E15)


10.3.2013 Anton Pavlovič Čechov: 

 Komedie o muži, který si to musí nechat projít hlavou.

"Ivanov Štěpána Pácla je vizuálně působivou inscenací, jež je promyšlena do nejmenšího detailu. Není doslovnou realizací Čechovova textu, ale zároveň zachovává jeho největší přednost – vyhýbá se jednoduchým soudům. Postavy neobhajuje, ani neodsuzuje, nýbrž poukazuje na jejich ambivalenci, jež je člověku vlastní."

 (David Košťák, i.divadlo.cz)

17.3.2013 David Seidler: KRÁLOVA ŘEČ: Národní divadlo Brno

Hra ( The King's Speech), podle níž vznikl nejúspěšnější film roku 2010, ověnčený mnoha cenami, včetně čtyř Oscarů bude v české premiéře uvedena v Mahenově činohře v překladu Jitky Sloupové a režii Martina Stropnického.

Příběh vychází ze skutečnosti: sleduje boj budoucího anglického krále Jiřího VI. (1895-1952) s handicapem, který by mohl ohrozit nejen jeho vlastní pozici, ale také celou společensko-politickou situaci v zemi, stojící na prahu druhé světové války. Vypjatá doba si žádá ve svém čele pevného muže, kterým jen stěží může být koktající král. 

SKMBT_C25013010412091_150x150_p1.jpgSKMBT_C25013010412090_150x150_p1.jpg