+

Hoří v sadě rodném květ

  • plakat.jpg
  • NdB_KAMPAN 2017-18_plakat_10.jpg
  • Pod okny TGM 1.jpg
  • Co Čech, to architek.jpg
  • Beruska_J.Štvrtecká.jpg
  • I. Diviš.jpg
  • Paměti 1.jpg
  • Paměti 2.jpg
  • Pod okny TGM 2.jpg
  • Pidluke padluke 1.jpg
  • Pidluke padluke 2.jpg

Kabaret české státnosti.

Kde rodný sad je, kde? Kde šumí bory? Hučí vody? Kde že je to, kde? V zemi ztrácené a znovu nabývané, v zemi Švejků, Zeměměřičů a Vaňků, opon ze železa a revolucí ze sametu, kde pravda je lvice se dvěma ocasy, šelma a lovná zároveň, kde nižší šlechta dobývá hrad? Ach synku, synku… Pět textů etablovaných českých autorů na téma neuralgických bodů češství. Pět českých režisérských osobností různých generací a přístupů. Jeden hořkosladký večer plný červené, modré, bílé, smíchu i slz. Za zvuku živé hudby, vlasteneckých šepotů a výkřiků.

Nekorektní oslava české státnosti. Pět režisérů se potkává v jednom kabaretním večeru. Jan Antonín Pitínský inscenuje „divadelní fotoalbum“ ze vzpomínek Alžběty Babrajové, která prožila mládí v období vzniku Československa na drsném Ostravsku. Jan Nebeský zpřítomní na jevišti poezii Ivana Diviše plnou lásky i spravedlivé zloby. V operní frašce v režii Martina Františáka Co Čech, to architekt! si zapějeme na téma, jak si Češi váží svých elit, včetně Jana Kaplického. Pod okny T. G. M. zastihneme 13. listopadu 1899 občany, kteří tatíčkovi spílají za jeho protičeské postoje pod režijním dohledem Jana Friče. Mezi jednotlivými kusy přijde řada na pimprlaty dovedně vyvedený chachašpíl a špumprnágl štyk Pidluke Padluke od Jiřího Jelínka.Galavečerem provází všemi neoblíbená Beruška. 

Délka: 3 hodiny s přestávkou

Světová premiéra: 15. prosince 2017 v divadle Reduta

Upozornění: Inscenace obsahuje expresivní výrazy a scény. Inscenace vhodná od 15 let.

J. P. Kříž, hodnocení 85 %: "Nevím jak pro koho, pro mne však je Hoří v sadě rodném květ dramaturgickým počinem roku.Neboť souzní s mým míněním o české stádnosti."

R. Levínský: Pod okny TGM

Spílání prdelí k publiku na motivy Viktora Orbána, Petra Hampla a mnohých bezejmenných básníků sítě.

Pod okny TGM je hra historizující. Odehrává se v pondělí 13. Listopadu 1899 pod okny Masarykova bytu, v den, kdy mu studenti vyrazili spílat za jeho podporu Hilsnera, za jeho protičeské, filosemitské postoje. Nesnažím se tu situaci nijak rekonstruovat, naopak, používám jazyk současný, do značné míry cituji současné zdroje, ať už jde o debaty na internetu nebo třeba poslední projev Viktora Orbána.

V podstatě se jedná o autentické výroky, které já jen převádím do daktylů a trochejů, aby to celé mělo nějakou úroveň, že. A znovu opakuji, nejde o žádnou aktualizaci, nemyslím, že dnešní situace je podobná té z roku 1899, tvrdím přesný opak, a sice že tehdejší situace je podobná té dnešní. Nejde o to, že bychom se dnes měli poučit z toho, co se stalo tenkrát, naopak, myslím, že historické postavy by se měly poučit z toho, co se děje dnes. (René Levínský)

Hrají: Petr Bláha, Jan Grundman, Dušan Hřebíček, Isabela Smečková Bencová, Elena Trčková j.h., Štěpán Kamínský a Michal Bumbálek.

Režie: Jan Frič
Výprava: Jan Štěpánek
Dramaturgie: Lucie Němečková
Asistent režie: Petr KlariN Klár
Inspice a nápověda: Ludmila Havelková

 

Petr Klár: Co Čech, to architekt!

Veselá lidová operní truchlohra Petra Klára se odehrává ve žhnoucí prádelně na státním zámku Konopišti, který se stane dějištěm fiktivního setkání tří velikánů české architektury: Josefa Zítka, Jože Plečnika a Jana Kaplického. Architektura jako svědek i věčně živý účastník nekončící disputace nad specifickou náturou českého národa. Osudy projektantů Národního divadla, obrody Pražského hradu a Národní knihovny – úklady, lásky, čerti i Chobotnice. Vzrušující divadelní road movie z pražské Letné na brněnskou Lesnou a ještě mnohem dál a hlouběji. Poťouchlé zamyšlení nad tématem, jak si Češi váží svých elit v režii uměleckého šéfa činohry NdB Martina Františáka a s hudbou Davida Smečky. 

Hrají a zpívají: Dušan Hřebíček, Petr Bláha, Michal Bumbálek, Isabela Smečková Bencová, Štěpán Kaminský, Martin Veselý, Jan Grundman a Jana Štvrtecká.

Režie: Martin Františák
Hudba: David Smečka
Hudební nastudování: David Smečka a Petr Svozílek
Pěvecké nastudování: Petr Svozílek
Inspice a nápověda: Ludmila Havelková

Komorní Orchestr KAPLAN:
syntezátor Lucina Radovan Kramář
kontrabas Šimon Jakubíček
bicí Ester Švábková
housle Gabriela Povrazníková
housle Eliška Brumovská
violoncello Michal Tuček
piano Petr Svozílek

 

M. Sládeček, A. Babrajová: Paměti

Deník Alžběty Babrajové vás okamžitě odzbrojí svou upřímností a nadhledem. Autorka prožila mládí v období zrodu Československa v drsném ostravském kraji plném národnostních třenic, chudoby a alkoholismu. Život se s hrdinkou rozhodně nemazlil, brzy přišla o otce a pomáhala matce starat se o své mladší sourozence, na vzdělání nebyl čas, přesto prožila šťastné dětství a mládí. „Velká“ historie státu je tu zachycená pohledem „obyčejného člověka“: „Ja jsem tomu všemu ani dost dobře nerozuměla, vykladalo se, že už nebudeme mit žadneho cisaře, jen presidenta, a tím bude nějaký profesor Masaryk. Jen pocit, že nam uš Němci nebudou vladnout, jen Češi si budou vladnout sami, to mne naplňovalo takovou nějakou pychou.“ Režisér Jan Antonín Pitínský za asistence režisérky Alexandry Bolfové inscenuje „divadelní fotoalbum“ vzpomínek nádherné ženy ve třech životních etapách. 

Postavu Alžběty nastudovaly skvělé herečky: Elena Trčková, Klára Apolenářová a Marie Durnová. Postavu muže Zdeněk Kocián j. h.

Režie: Jan Antonín Pitínský, Alexandra Bolfová
Výprava: Jan Štěpánek
Hudba: Richard Dvořák
Inspice a nápověda: Ludmila Havelková

 

I. Diviš, P. Jurda: Diviš

Scénická koláž z veršů Ivana Diviše (1924 – 1999) představuje dílo básníka, který žil a tvořil se sebezničující intenzitou. Prošel morálním očistcem dvacátého století, byl vyhnán v roce 1969 do exilu, kde pracoval v rozhlasové stanici Svobodná Evropa v Mnichově. Do vlasti se rozhodl natrvalo vrátit až v roce 1997 a jeho návrat na sklonku života byl taktéž bolavý.

Diviš reflektuje donkichotského střetávání s bezduchým, ale pro mnohé s bezvadně fungujícím světem, s ošidností maškar moderní společnosti, se zrůdností absurdního světa, v zemi, kde po „staletí vládli králové a kde dnes vládnou domovnice.“ Ivan Diviš je zuřivec a totální kverulant, který s absolutní upřímností chrlí nadávky, jak to dokáže jenom velký básník a, snad nebude znít příliš nadneseně, jako prorok. Zdroj jeho vzteku je nevyčerpatelný a je korunován ironickým humorem. Divišův svět je zabydlen nejrůznějšími postavy, za kterými cítíme básníkovo alter ego. Třeba ve sbírce Češi pod Huascaránem, která obsahuje příběh smolné a tragické československé výpravy na peruánskou velehoru v roce 1970, si Diviš předpověděl svoji smrt – svůj pád ze schodů. Ztotožnil se s postavou vůdce výpravy Ivana Bortela, který se zabil hned na počátku expedice pádem z bezvýznamného kopečku. „Ivan Bortel stoupá na bezvýznamný kopeček, co má podobu želvího krunýře. /.../“ Zbytek zmiňované  expedice, 14 horolezců zahynulo o několik dní později pod lavinou a teprve o čtvrt století později pokořily vrchol Huascaránu dvě Češky. Kromě zmiňované sbírky zazní v inscenaci básně z knihy Chrlení krve, Moje oči musely vidět, Tresty a Žalmy. Inscenace letošními cenami Divadelních novin ověšeného režiséra Jana Nebeského je nesena na výrazné hudební složce známého hudebního performera Tomáše Vtípila. 

Hrají: Vladimír Krátký, Jana Štvrtecká, Elena Trčková.

Režie: Jan Nebeský
Hudba: Tomáš Vtípil
Dramaturgie: Pavel Jurda
Inspice a nápověda: Ludmila Havelková

elektronika, housle Tomáš Vtípil
bicí Petr Fučík

J. Jelínek: Pidluke padluke

Chachašpíl, špunprnáglštyk, srandokaps. Špílec tento krátký bude, ovšem pimprlaty mistrně provedený. Za břicha se popadati budete a sanicí hejbati, až se vám zuby zapotí. Vaše značka, naše značka, kupuj mýdlo od Pilňáčka. Těprsk! Váš Kašpárek

Hrají členové Národního přestávkového divadla. Martin Veselý, Kateřina Veselá j.h., Monika Němečková j.h. Akordeon: Žaneta Vítová j.h.

Režie: Jiří Jelínek
Výprava: Jan Štěpánek
Loutky: Barbora Čechová
Dramaturgie: Lucie Němečková
Inspice a nápověda: Ludmila Havelková

Kdy hrajeme

Čtvrtek 7. 06. 2018 19.0022.00
Činohra
 
Zrušeno - Info: 542 158 120 Velmi se omlouváme.
Reduta
Středa 24. 10. 2018 19.00
Činohra
 
Kabaret české státnosti.
Reduta