Igor Bareš: Síla Kouzelné noci je v textu

Igor Bareš o premiéře představení Kouzelná noc a Letní den

První premiérou sezony 2011/2012 Divadla Reduta Národního divadla Brno jsou dvě jednoaktovky polského dramatika Sławomira Mrožka (1930). Inscenaci Kouzelná  noc a Letní den režíruje Zdeněk Kaloč. Na komorní  jeviště Národního divadla Brno se na chvíli „vrací“ Igor Bareš, dlouholetý bývalý člen Mahenovy činohry NDB, dnes člen Národního divadla v Praze. Poprvé jej v Kouzelné noci a Letním dnu můžete vidět 2. října.

Z jakých důvodů jste se rozhodl právě pro tuto inscenaci?

Rád si volím práci svobodně a dobrovolně. Asi jako všichni. A když se pro něco rozhodnu, pak už nezáleží na čase a obtížích, které následují… To za prvé.

To, že inscenaci režíruje pan Zdeněk Kaloč, pro mě hraje velkou roli, protože moje divadelní žně, kdy jsem v Brně odehrál spoustu velkých rolí, se konaly právě v jeho režii. Byla to například trilogie Dostojevského Bratři Karamazovi, Zločin a trest a Běsi. A třeba zkoušení Hamleta pro mě bylo výsostným zážitkem. Fakt, že mě pan Kaloč zavolal sám, že si dal tu práci a sehnal si na mě telefon, kontaktoval mě a zeptal se mě, zda bych s ním chtěl zkoušet, je pro mě velkým vyznamenáním. To za druhé.

A dalším důvodem je to, že Kouzelná noc a Letní den se budou hrát tady, v Brně. Jak říkám, jsem Moravák. Pocházím z nedaleké Olomouce a v Brně jsem dlouho působil. I když jsem momentálně v angažmá jinde, pro mě je to místo velmi důležité. Pořád se cítím na Moravě doma. Když jsem se blížil na první zkoušku téhle inscenace do Brna, měl jsem takový příjemný pocit u srdce – že se vracím někam, kde to moc dobře znám.

 Je ještě něco, co na nabídce bylo zajímavé? Třeba autor hry, Sławomir Mrožek je sice slavný, ale momentálně se u nás prakticky nehraje.

Mrožkovy hry jsem na jevišti nikdy nehrál. Jako autora jej ale znám. A konkrétně v případě těchto dvou povídek, Kouzelné noci a Letního dne, je můj vztah k němu velmi intenzivní. Duch jeho povídek se mi vždycky líbil, ta přísná textová přesnost, jasně konturovaný styl. Každá replika má svůj význam.
Zdeněk Kaloč taky nemá rád povšechnost. Je to poctivý profesionál a obecnosti na jevišti nesnese. V tomto dochází u obou dvou ke šťastnému spojení.

Dnes se hodně preferují komedie se zdůvodněním, že je to požadavek diváků. Jak na tom je představení z tohoto hlediska?

Kouzelná noc a Letní den nejsou určeny divákům, kteří očekávají „lacinou“ komedii. Síla představení je v textu, jehož logika vyvolává absurdní situace. Humor je zde trošku složitější a pro mě o to zajímavější.

Inscenace je pro diváka pozorného, který se nepotřebuje příliš smát nahlas a mít od smíchu propocenou košili. Myslím si, že z divadla bude odcházet spokojený nejen pro to, že se dobře pobavil.

                                                                                                                                  Petr Bílek

Foto_Bare___2__m.JPG