Liška Bystrouška se vrátila na místo činu

autor: Jiří P. Kříž  zdroj: Právo

Potřetí se na zemětřasnou brněnskou půdu vrací SKUTR, osvědčený česko-slovenský divadelní tandem Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský. Po Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea v Hadivadle a Radúzovi a Mahuleně v Národním divadle zkusil definitivně dobýt přízeň Ponávčanů Liškou Bystrouškou Rudolfa Těsnohlídka, a hlavně Leoše Janáčka. Znovu v Národním divadle.
V Evropě úspěšná dvojice se přitom v Mahenově divadle nezavděčila ani znamenitými Radúzem a Mahulenou.
Co ještě je možné objevit v Těsnohlídkovi po Janáčkovi (1924), který v libretu mistrovsky vycizeloval dialogy, a po Pitínském, který dílo vrátil na scénu ve Slováckém divadle v roce 2004?
Inu s tandemem SKUTR hodně. Martinčanovi a Pražákovi je lhostejná bílovická a líšňácká hanáčtina, zbožštěná jednou provždy Karlem Högerem. Odkázali na obecnější sdělnost paralely střetů ve světě zvířat a lidí, Těsnohlídkem dovedenou k chvíli liščího svatebního štěstí, Janáčkem, Pitínským a uskupením SKUTR k tragice smrti.
Do závratných výšin nesou hudební plán Petra Kalába fatranské halekačky, huculské chorovody a popěvky z Lašska i Polska, zvládané hlavně Lucií Schneiderovou a Zuzanou Ščerbovou. Kompatibilnost s celkem a originální invenci prokazují Jakub Kopecký (scéna) a Linda Boráros (kostýmy).
Inscenátoři nevymýšleli liščí, jezevčí nebo komáří masky, vše je znakové. Bystrouška Magdaléna Tkačíková dráždí a provokuje okolí jen s ocasem, Skokana Martina Slámu charakterizuje žabí ruka a dýchání tvářemi.
Lidé i fauna na scéně, hlavně Farář (a Jezevec) Ondřej Mikulášek nebo Revírník (a pes Lapák) Vladimír Krátký, to jsou povzdechy nad ztraceností člověka ve stáří, nad nesplněnými sny a nad marností pinožení.
Bystrouška a Zlatohřbítek (Martin Veselý), to je vzájemné uhranutí, nespoutanost a rozlet. Vše je zdůrazněno choreografií Adély Stodolové Laštovkové.
Ne náhodou jsem připomněl, co určovalo už skoro stoletou cestu Bystroušky často i stojatými vodami české kultury. Pojetí režijního tandemu SKUTR je jejím hodnotným pokračováním.

Liška Bystrouška (na motivy libreta Leoše Janáčka)

Režie SKUTR, kostýmy Linda Boráros, choreografie Adéla Stodolová Laštovková. Česká premiéra 31. května a 1. června 2013 v Mahenově divadle ND Brno.

Hodnocení 85 %