KONEC MASOPUSTU
Josef Topol
Režie |
Janusz Klimsza |
Scéna |
David Bazika |
Kostýmy |
Eliška Zapletalová |
Choreografie |
Jana Ryšlavá |
Dramaturgie |
Marek Pivovar |
Hudba |
Zbyhněv Siwek |
Inspicient |
Věra Kryšková |
Text sleduje | Jana Hořínová |
Král - David Viktora
Jindřich - Jan Kovář
Marie - Lada Bělašková
Cihlář - Vladimír Čapka
Smrťák - František Večeřa
Věra - Renáta Klemensová
Paní - Pražka Veronika Forejtová
Rafael - Robert Urban
Petr - Robert Kozmík
Předseda - Miroslav Rataj
Tajemník - Tomáš Jirman
Anežka (jedna z maškar) - Pavlína Kafková
Mladík (Husar) - Petr Houska
Michal (Maškara s bubnem) - Jan Wysoglad
Pavlíček (Maškara s trubkou) - David Schreiber
Maškary - Jiří Sedláček
Lukáš Adam
Boris Čmelko
Filip Gavlas
Štěpán Kaminský
Natálie Holíková
Radomír Seidler
Štefan Sučan
Lukáš Šustr
Petr Venera
Lidská duše a česká vesnice v době stalinismu
Řekne-li se umělec Topol, vzpomenou si mladší z nás na spisovatele Jáchyma nebo na vůdčí osobnost kapely Psí vojáci Filipa. My se vracíme k velkému dílu jejich otce, dramatika Josefa. Začínal po válce u E. F. Buriana, značné proslulosti se dočkal během spolupráce s režisérem Otomarem Krejčou. Poté, co podepsal Chartu 77, se stal režimu nepohodlným a pracovat mohl jen v dělnických profesích. Hra Konec masopustu byla napsána v roce 1963 a Topol na pozadí osudů členů jednoho rodu vykresluje dopady kolektivizace venkova na osudy lidí i charakter přírody: meze jsou rozorávány, tradiční vazby mezi lidmi berou zasvé, k moci se dostávají ti, kdo v příštích desetiletích povedou hospodářství k pomalému zmaru… Hra byla kritikou označena za jedno z nejlepších básnických dramat dvacátého století: střídají se v něm reálné obrazy života soudobé vesnice se světem divadelní fantazie v podobě masopustního reje, tradičního lidového obřadu, v jehož rámci se přechodně obracejí zajeté stereotypy. Topol konfrontuje mýtus s realitou, vesnici idylickou a idealizovanou s vesnicí skutečnou, plnou dřímajících i otevřených konfliktů, předsudků, temných vášní i pudů. Nic zde není černobílé, téměř každý chybuje a mýlí se.