+

Národní divadlo Brno hraje díla uprchlíků z celého světa, těch z minulosti i těch současných.

  • 1

Na historické budově Mahenova divadla, stojící v centru Brna, dnes zavlála vlajka s nápisem: Hrajeme díla uprchlíků z celého světa, těch z minulosti i těch současných.

Divadelníci se tímto komentářem vyslovili v rámci druhého dílu projektu Migrování, který v činohře Národního divadla Brno probíhá formou festivalu ve dnech 28.-29. dubna. Tento festival s podtitulem Modré plachty Brna se pokouší přispět k racionalizaci rozbouřené diskuze nad fenoménem migrace a rozšířit ji o nové úhly pohledu.

 

   Dramaturg činohry NdB Martin Sládeček uvedl: „Právě jako divadlo, které nese v názvu slovo „národní“, považujeme za nutné vymezit se proti vlně hysterického nacionalismu a proti manipulativnímu a populistickému zneužívání tohoto pojmu, jehož vzestup v české společnosti pociťujeme. Za 132 sezon, které má činohra Národního divadla Brno za sebou, uvedla řadu děl umělců – uprchlíků. Dokazuje to, že vlivy odjinud nemusí být zhoubné - naopak dovedou významně obohatit to, co romanticky nazýváme národní kulturou. Tuto skutečnost je třeba neustále připomínat.“

 

    Jedním z vrcholů festivalu je páteční odpolední diskuze s názvem Národ sobje, která se pokusí kriticky nahlédnout český nacijonalismus, patryotismus a vlaztenectví. Diskutovat budou politolog a novinář Ondřej Slačálek, sociolog a publicista Pavel Šplíchal, socioložka a ředitelka iniciativy Pomáháme lidem na útěku Zuzana Lenhartová, filosof a publicista Lukáš Likavčan a překladatel a pedagog Wolfgang Spitzbardt. Moderovat bude lidskoprávní a kulturní aktivistka Barbora Antonová.

 

   Program Migrování II vyvrcholí v premiéře inscenace Otvírání studánek Alfréda Radoka podle původní hry Martina Sládečka v režii předního českého divadelního tvůrce J. A. Pitínského. Název festivalu se odkazuje právě na Radokovu nikdy neuskutečněnou koncepci lidskoprávního festivalu Modré plachty Göteborgu, který hodlal realizovat během svého exilu ve Švédsku.

 

Kdy hrajeme