+

Peter Čanecký

výtvarník scény a kostýmů

Vystudoval na Divadelní fakultě bratislavské VŠMU obor scénografie a kostýmní návrhářství u profesorů Ludmily Purkyňové a Oty Šujana. V roce 1983 absolvoval a nastoupil své první divadelní angažmá v Divadle Jozefa Gregora Tajovského ve Zvoleni.

Z jeho zvolenských inscenací jmenujme alespoň několik, na nichž se spolupodílel jako výtvarník především po boku režiséra Matúše Olhy. Byly to např. Shakespearova BouřeVečer tříkrálový a hra ruského klasika Alexandra Nikolajeviče Ostrovského Vlci a ovce. Byl rovněž autorem kostýmů k inscenaci hry Martina Porubjaka Zmoudření Sancho Panzy, kterou režíroval Juraj Fábry.

V letech 1988–1990 působil jako výtvarník na bratislavské Nové scéně. Zde spolupracoval především s režisérem Ondrejem Šulajem například na inscenacích Šulajovy adaptace Majakovského Ledové sprchy, Purpurového ostrova Michaila Bulgakova či hry maďarského autora Schwajdy Svatá rodina. Pro režiséra Lubomíra Vajdičku vytvořil výpravu k jeho režii hry Carla Goldoniho Vzhůru na letní byt a pro Vladimíra Strniska k Nebezpečným vztahům Christophera Hamptona.

Po roce 1990 absolvoval zahraniční studijní pobyty na Academia Minerva v holandském Groningenu a na Nottingham Trent University ve Velké Británii, v roce 2004 pak na Mikkeli Polytecnic ve Finsku.

V roce 1990 začal učit scénickou a kostýmní tvorbu na Divadelní fakultě VŠMU, kde se v roce 1998 habilitoval a v roce 2006 stal profesorem. Od roku 2007 je vedoucím katedry. Mezi jeho pedagogické desatero patří „schopnost najít smysl pro nesmysl“.

Doménou Petra  Čaneckého jsou především kostýmy. Počet inscenací, pro něž navrhl kostýmy a současně, jak je jeho zvykem, velice pečlivě dbal o jejich realizaci, se blíží ke třem stům. Je častým spolupracovníkem Slovenského národného divadla v Bratislavě. Z významných inscenací posledního období na první slovenské scéně jmenujme například Molièrova Misantropa v režii Vladimíra Strniska, inscenaci titulu Popel a vášeň Christophera Hamptona anebo Čechovovy Tři sestry v režii Romana Poláka. V opeře Slovenského národného divadla pravidelně spolupracuje s režisérem Marianem Chudovským, pro nějž navrhl kostýmy například do inscenací Bizetovy Carmen, Verdiho MacbethaTraviaty či Musorgského Borise Godunova. Ve Štúdiu L + S se poprvé setkal s tvorbou Neila Simona jako spolupracovník režiséra Jakuba Nvoty při představení Co zůstalo z lásky  (u nás hrané pod názvem Drobečky z perníku) a s režisérem Ondrejem Spišákem se podílel na inscenaci Štepkova Generála v Radošinském naivním divadle.

Peter Čanecký je rovněž častým spolupracovníkem režiséra Romana Poláka. V současnosti jde například o inscenace Čechovových Tří sester a zejména o mimořádně úspěšnou dramatizaci Anny Kareniny Lva Nikolajeviče Tolstého. Za kostýmní výpravu k této inscenaci obdržel Peter Čanecký  v září 2009 prestižní CENU DOSKY 2009. Tímto vyznamenáním byla výtvarná činnost Petera Čaneckého oceněna již počtvrté. Poprvé to byly DOSKY 1997 za kostýmy pro inscenaci hry Alexandra Nikolajeviče Ostrovského Les v Divadle Astorka – Korzo 90 a posléze DOSKY 2006 za výtvarné řešení kostýmů pro inscenaci Čechovova Ivanova v Slovenském komorním divadle v Martině (obě inscenace režíroval Roman Polák). Cena DOSKY 2008 mu byla udělena za kostýmy k inscenaci Romana Poláka Piargy.

V sezoně 2010/2011 navrhl scénu i kostýmy pro baletní verzi Čapkovského Oněgina, kterou s baletním souborem SND nastudoval režisér a choreograf Vasilij Medveděv, a v posledních červnových dnech vystoupí v jeho kostýmech členové operního souboru SND v novém nastudování slavných veristických oper Sedlák kavalír Pietra Mascagniho a Komedianti Ruggiera Leoncavalla, jež pod taktovkou Ondreje Lenárda chystá režisér Marián Chudovský.

V martinském divadle se můžeme s kostýmy Petra Čaneckého rovněž setkat v inscenaci hry Neznámý slovenského autora Júlia Barč-Ivana v režii Jána Sládečka. Pro téhož režiséra vytvořil kostýmy do inscenace hry slovenského klasika Jána Palárika Inkognito v Divadle Jána Palárika v Trnavě. V Divadle Andreja Bagára v Nitře spolupracoval s režisérem Lubomírem Vajdičkou na inscenacích komedie anglického autora Alana Ayckbourna Šťastné a veselé a „divadelní“ komedie Michaela Frayna Sardinky na scénu, prosím (u nás známé pod titulem Bez roucha) a na autorské inscenaci režiséra Romana Poláka Piargy

Peter Čanecký je častým hostem na českých jevištích. Připomeňme si inscenaci Claudelova Saténového střevíčku v pražském Národním divadle v režii Romana Poláka, pro kterou navrhl kostýmy. Dále je významná jeho spolupráce s režisérem Ivanem Rajmontem – inscenace Shakespearova Cymbelina anebo hry rakouského Artura Schnitzlera Duše krajina širá, které byla na Pražském divadelním festivalu německého jazyka udělena Cena Max 2006. Toto představení jsme mohli vidět v Brně v rámci TRIALOGU 2007. Díky tomuto festivalu jsme na jaře 2009 rovněž zhlédli Rajmontovu inscenaci hry Toma Stopparda  Rock´n Roll, pro niž Peter Čanecký navrhl kostýmy. Pro balet ND Praha navrhl kostýmy k inscenaci baletu Isidora Duncan, který na hudbu Petra Maláska vytvořil choreograf Libor Vaculík v režii Jozefa Bednárika, a pro operní soubor ND Praha kostýmy k  inscenacím Saint-Saënsovy opery Samson a Dalila a ke Smetanově Hubičce (obě v režii Mariana Chudovského).

Ve Státní opeře Praha spolupracoval s režisérem Petrem Kracíkem jako kostýmní výtvarník na inscenaci Vivat opereta!, v Divadle J. K. Tyla Plzeň na baletní podobě Mozartovy Kouzelné flétny (režie a choreografie Ján Ďurovčík) a na baletní inscenaci Igora Holováče Prométheus v pražském Divadle na Jezerce s režisérem Vladimírem Strniskem na představení hry Bengta Ahlforse Lásky paní plukovníkové a s režisérem Jakubem Nvotou na inscenaci Boccacciova Dekameronu v Městském divadle Zlín. Pro Emila Horvátha vytvořil scénu kostýmy do komedie argentinského autora Eduarda Rovnera  Vrátila se jednou v noci, která je úspěšně uváděna na jevišti Městského divadla Brno.

V Národním divadle Brno se poprvé představil před několika lety jako autor scény pro vynikající baletní představení Car Ivan Hrozný, které na hudbu Sergeje Prokofjeva vytvořil Libor Vaculík.

Peter Čanecký se rovněž podílel na více než třech desítkách televizních inscenací a filmů, a to jako kostýmní výtvarník, v řadě případů i jako scénograf či architekt. Připomeňme si alespoň několik titulů: Kruté radosti, Muzika (oba filmy režíroval Juraj Nvota), Tábor padlých žien režiséra Laco Halamy, Štek režiséra Miroslava Luthera a dva filmy Juraje Jakubiska Lepšie je byť bohatý a chudý jako chudobný a chorýNejasná zpráva o konci světa. V roce 1997 obdržel Cenu za nejlepší kostýmy na Mezinárodním filmovém festivalu Zlatý vítěz v Moskvě (film Albert Albert režiséra Jaro Riháka).

kdy hraje

Online archiv