POPELKA - dokončujeme poslední přípravy, podívejte se! Premiéra již 25. 9. 2011! DÍL II.

1 2      ››

Krátká fotoreportáž přináší po dokumentárních záběrech z umělecko-dekoračních dílen Národního divadla Brno fotografie ze stěžejní ověřovací a hlavní zkoušky, kde se poprvé na jevišti sejde scénografie, kostýmní výprava, masky a líčení, světelný design, rekvizity, aby se vše skloubilo do výsledného tvaru, který na premiéře a o reprízách vidí divák.

Foto: Jana Hallová.

Tato zkouška představuje nelehký úkol pro inscenační tým, umělce a zejména technické složky divadla jako je jevištní technika, zvukaři, osvětlovači, garderoba, maskérky a vlásenkářky, rekvizitářky a inspicientka, která vše řídí. Tyto složky se musí spolu s herci naučit během velmi krátké doby: kdy se která postava převléká, kolik má na to času (někdy to není více než dvě minuty), v jakém sledu následují kostýmy, jak je do inscenace zapojena scénická hudba, jak si na jevišti najít světlo, jak pracovat s rekvizitou apod.  Ne nadarmo je tato zkouška také velkou zátěží a náporem na nervy, přináší mnoho úsměvných, ale i stresujících situací. To můžete sami posoudit podle fotografií dvorní fotografky Mahenovy činohry Jany Hallové, která na nich zachytila jak se herci sžívají s parukami a kostýmy, jak s nimi někdy zápasí a hledají "jak je vzít do hry", jak se říká mezi divadelníky. Mnoho z toho co na fotkách vidíte se změní, např. účesy, líčení, kostýmy, detaily scény, nábytek, rekvizity apod. Bylo by pro diváky určitě zajímavé někdy takovouto zkoušku navštívit, nahlédnou do divadelní kuchyně a vidět herce ve zcela nových situacích – jak zápasí s dobovými kostýmy, nestíhají se převlékat, pletou si klobouky a někdy v kostýmu nemohou poznat své herecké kolegy, se kterými mají dlouho dopředu nazkoušené herecké mizanscény. Zkoušce jsou přítomni zástupci umělecko dekoračních dílen, kteří přímo na místě spolu s výtvarníkem, režisérem, garderobou a vlásenkárnou řeší vzniklé potíže – např. délky sukní, nepoužitelné klobouky, dlouhé vlečky, krátké rukávy na košilích apod. Centru hlediště dominuje režijní pult odkud režisér spolu s osvětlovači, se kterými řeší světelné změny, řídí zkoušku a spolu s ním vládne nad vším inspicient, který zkoušku řídí po technické stránce. Za ním sedí vedoucí umělecko dekoračních dílen Jaroslav Peterka, mistrová dámské krejčovny Helena Jasenská, mistrová pánské krejčovny Alena Rubešová, vedoucí modistka Miluše Thótová, vedoucí výroby rekvizit, doplňků a šperků Miroslava Dolívková, vedoucí koordinace přípravy dekorace Iveta Dubská, vedoucí mistři dílen Milan Janíček, Čestmír Knotek, Pavel Suchý, Vladimír Gajdoš, vedoucí čalouníků Marta Kalvodová a další. A samozřejmě nechybí nápověda a divadelní fotografka, díky které můžete spatřit tyto fotky ještě nehotového a stále v tvůrčím procesu vznikajícího díla.