Popelka - podívejte se jak bude vypadat nová pohádka!

Mahenova činohra uvede 25. září 2011 premiéru nové pohádkové inscenace Popelka na motivy světoznámého příběhu bratří Grimmů! Nenechte si ujít! Vstupné pouhých 110Kč!

1. Pro jak staré děti Popelka je a jak bys ji jako autor dramatizace představil? 
Již když jsme připravovali pohádku Šípková Růženka s Markétou Habalovou a Martinem Dohnalem, rozhodli jsme se, že bude pro děti od čtyř let. Protože vnímání dětského diváka není zaměřeno pouze na děj, situace, vztahy, příběh, ale dětský divák vnímá barvy, zvuky, hudbu, kostýmy, výpravu, momenty které jsou pro něho děsivé nebo naopak velmi snové. V případě Růženky se to povedlo. Děti reagují na zlou vílu, pláčou a utíkají k rodičům, pak se zase smějí, když je na scéně vtipná situace, např. herec spadne nebo hraje komickou scénku. Tak jsme se rozhodli v tomto stylu pokračovat a vybavit Popelku několika vrstvami, které se spojují v divadelní tvar, ale fungují i odděleně: příběh, situace, výprava, pohybová složka, světlo, zvuk, hudba. Proto si myslíme, že Popelka by opět mohla být i pro nejmenšího diváka, protože optický i zvukový vjem bude velmi silný prostřednictvím scénografie a jevištního konání. Některým dětem se budou líbit holoubci, některým Popelka, kouzelný les, zámek nebo tanec dvořanů. Každý vnímavý dětský divák, a vlastně i ten dospělý, si určitě najde mnoho krásných chvil a v tom jsou pohádky na divadle krásné a inspirativní. 
2. Jaká bude scéna a kostýmy? 
Scénografie má dvě roviny. Tou první je výtvarná úprava hlediště Mahenova divadla, ke které jsme přizvali Daniela Dvořáka jako zkušeného výtvarníka a scénografa a také brněnského nestora dětské kresby Aloise Mikulku. Vznikne opona, která zakryje dvě pořadí lóži a prostor zútulní. Na této oponě budou namalovány různé pohádkové postavy právě z autorského ateliéru mistra Mikulky. Podotýkám, že se jedná o rozměr 36m x 7m, takže si můžete spočítat, kolik postaviček, zvířátek, skřítku se na tolik metrů čtverečních vejde. Druhá věc je samotná scénografie, která vychází z rukopisu barokního divadla, což znamená dekorace malované na obrovských plachtách s pečlivě prokreslenými detaily, stíny a perspektivou, takže máte pocit, že to městečko před vámi je skutečně reálné. Díky vynikajícím malířským dílnám našeho divadla je takto možné realizovat přibližně 600 metrů čtverečních pomalované plochy, která znázorní les, městečko kde Popelka bydlí, zámek, zámeckou zahradu, snovou scénu, interiér domu macechy. Vzhledem k tomu, že děti mají rády barvy, proměny a převleky, scéna se mnohokrát promění. Na tuto naši barevnou i a mnohovrstevnatou ideu naváže kolem sedmi desítek kostýmů, které evokují módu kolem roku 1880 nebo stručně řečeno styl císařovny Sisi, divákům známý z třídílného filmu. Těm divákům, kteří nechtějí přijít o tradiční představu Popelky v gotické módě, přijde vhod scéna plesu, který je koncipovaný jako maškarní ples a poskytne nám možnost k dalším převlekům a  fantasijním kostýmům.

Rozhovor s Pavolem Jurášem výtvarníkem scény, kostýmů a spoluatorem dramatizace:

1. Pro jak staré děti Popelka je a jak bys ji jako autor dramatizace představil? 

Již když jsme připravovali pohádku Šípková Růženka s Markétou Habalovou a Martinem Dohnalem, rozhodli jsme se, že bude pro děti od čtyř let. Protože vnímání dětského diváka není zaměřeno pouze na děj, situace, vztahy, příběh, ale dětský divák vnímá barvy, zvuky, hudbu, kostýmy, výpravu, momenty které jsou pro něho děsivé nebo naopak velmi snové. V případě Růženky se to povedlo. Děti reagují na zlou vílu, pláčou a utíkají k rodičům, pak se zase smějí, když je na scéně vtipná situace, např. herec spadne nebo hraje komickou scénku. Tak jsme se rozhodli v tomto stylu pokračovat a vybavit Popelku několika vrstvami, které se spojují v divadelní tvar, ale fungují i odděleně: příběh, situace, výprava, pohybová složka, světlo, zvuk, hudba. Proto si myslíme, že Popelka by opět mohla být i pro nejmenšího diváka, protože optický i zvukový vjem bude velmi silný prostřednictvím scénografie a jevištního konání. Některým dětem se budou líbit holoubci, některým Popelka, kouzelný les, zámek nebo tanec dvořanů. Každý vnímavý dětský divák, a vlastně i ten dospělý, si určitě najde mnoho krásných chvil a v tom jsou pohádky na divadle krásné a inspirativní. 

2. Jaká bude scéna a kostýmy? 

Scénografie má dvě roviny. Tou první je výtvarná úprava hlediště Mahenova divadla, ke které jsme přizvali Daniela Dvořáka jako zkušeného výtvarníka a scénografa a také brněnského nestora dětské kresby Aloise Mikulku. Vznikne opona, která zakryje dvě pořadí lóži a prostor zútulní. Na této oponě budou namalovány různé pohádkové postavy právě z autorského ateliéru mistra Mikulky. Podotýkám, že se jedná o rozměr 36m x 7m, takže si můžete spočítat, kolik postaviček, zvířátek, skřítku se na tolik metrů čtverečních vejde. Druhá věc je samotná scénografie, která vychází z rukopisu barokního divadla, což znamená dekorace malované na obrovských plachtách s pečlivě prokreslenými detaily, stíny a perspektivou, takže máte pocit, že to městečko před vámi je skutečně reálné. Díky vynikajícím malířským dílnám našeho divadla je takto možné realizovat přibližně 600 metrů čtverečních pomalované plochy, která znázorní les, městečko kde Popelka bydlí, zámek, zámeckou zahradu, snovou scénu, interiér domu macechy. Vzhledem k tomu, že děti mají rády barvy, proměny a převleky, scéna se mnohokrát promění. Na tuto naši barevnou i a mnohovrstevnatou ideu naváže kolem sedmi desítek kostýmů, které evokují módu kolem roku 1880 nebo stručně řečeno styl císařovny Sisi, divákům známý z třídílného filmu. Těm divákům, kteří nechtějí přijít o tradiční představu Popelky v gotické módě, přijde vhod scéna plesu, který je koncipovaný jako maškarní ples a poskytne nám možnost k dalším převlekům a  fantasijním kostýmům.

Text: Šárka Motalová

Více informací o inscenace: .