Premiéry činohry NdB

PREMIÉRY SEZONY 2016/2017

Alois Mikulka

VŠELIJAKÁ KOUKÁTKA

Režie: Zoja Mikotová

Všelijaká koukátka pro kluky a děvčátka od tří do tři sta let.

Kousek světa v obrazech Aloisi Mikulkovi na počest! Pro radost malých i velkých uchechtánků, aby neměli dlouhou chvilku, přenesem se na starý hrad a tam si budem spolu hrát. Na zbrojnoše co střeží hradní bránu, na rytíře co chytí leda starou vránu, i na paní Filoménu. Celkem je to pěkný hrad, každý by v něm bydlel rád, my však půjdem o dům dál. Naše výprava nese se do dědiny černých lovců kdesi  v pralese.  To budete kulit oči, až na vás nějaká opice skočí! Až vás lední medvěd chytne za nos, pak nastane polární noc. Bude to zkrátka švandy nadílka. Vždyť ji pro vás nakreslil a napsal Alois Mikulka, ten známý brněnský malíř, básník a velký šikulka!

Premiéra: 16. října 2016, Malá scéna Mahenova divadla 

 


PREMIÉRY SEZONY 2017/2018

Tvořit nespoutaně, divoce, i s něhou!

Devět celovečerních premiér, dramatická soutěž, alternativní hrací prostor a velkorysý off-programový projekt České snění. Oživlé sny, lásky i animozity, a spousta jevištní magie. Nová sezona činohry NdB ve znamení startu oslav roku české státnosti, výrazové pestrosti a aktuálních přesahů. Atraktivní jevištní adaptace klasických textů literatury světové i domácí, v kontrastu žhavé divadelní progrese. Světové premiéry her, stvořených na přímou objednávku činohry NdB i čerstvé dramaturgické objevy z oblasti cizojazyčné. Vítejte u divadelního menu pro sezonu 2017/2018!

 

Marina Carr

U KOČIČÍ BAŽINY

Režie: Martin Františák

Premiéra: 22. září 2017 v Mahenově divadle

Irská Médea.

Irský venkov, syrový kraj bažin a rašelinišť. Místní komunita se chystá na slavnost. Svatební den Carthaga Killbridea a jeho mladé nevěsty Karolíny je však od počátku zastíněný temnými znameními, starými pověrami a kletbami. V jejich středu stojí Hester Swanová. Dlouhých 14 let žila Hester s Carthagem a má s ním dceru Josie, ten ale teď svůj život hodlá spojit s bohatou dcerou sedláka Cassidyho. V jeho životě ani v jeho domě už není pro Hester místo. Hester se cítí už zas oklamaná, opuštěná, ponížená, ale nehodlá se vzdát a podvolit. Bude bojovat až do konce, i když tuší nebo snad i ví, že je její osud stejně jako osud její matky a dcery spojen se zrádnou Kočičí bažinou. Právě na jejím okraji se kdysi narodila. Právě tam ji kdysi zanechala její matka. Na tomto místě se rozhodla zůstat a čekat na ni. Zůstane a bude bojovat – už ne o svoje štěstí, o svoji budoucnost, ani o prostou lidskou důstojnost. Bude bojovat jako kdysi amazonky, jako dávné barbarské čarodějky – proti všemu a proti všem.

Marina Carr je v současnosti nejznámější irská dramatička. Vystudovala anglickou literaturu a filosofii a je autorkou 16 divadelních her. Ve svých dramatech čerpá zejména z motivů antické mytologie a tragédií, které zasazuje do prostředí drsné irské krajiny. Hrdinky jejích her probouzejí prastaré síly. Střet dionýsovského, barbarského, předkřesťanského živlu se světem tvrdých, bigotních venkovanů je vždy fatální. Drtí, trhá a spaluje.

 

Ferdinand von Schirach

TEROR

Režie: Martin Glaser

Česká premiéra: 13. října 2017 v divadle Reduta

Strhující morální drama ze soudní síně

a s aktivní účastí diváků.

Let společnosti Lufthansa z Berlína do Mnichova. Na palubě 164 cestujících. Letadlo je uneseno teroristy a míří proti Allianz Aréně, kde v té chvíli sleduje fotbalový zápas 70 000 fanoušků. Životy lidí stojí proti sobě. Čas běží. Je třeba se rychle a správně rozhodnout. Jaké jsou rozkazy? A jaká rozhodnutí? Vojenský pilot, major Lars Koch jedná. Za své činy se musí následně zodpovídat před soudem. Roli porotců svěřil autor divákům. Na jejich hlasování závisí konečný verdikt nejednoznačného případu, jenž vybízí k přehodnocení vlastních etických postojů. Autor klade zásadní otázky po právních, morálních, psychologických, filosofických aspektech řešení vypjaté modelové situace. Kde je pravda? Morálka? Právo? Co je hrdinství? Lidská důstojnost? Jak námi manipuluje strach? Jaké jsou důsledky našeho pragmatismu či idealismu? Toto dilema zaručeně nenechá nikoho chladným! Teror je současným evropským divadelním hitem. Po premiéře v roce 2015 v berlínském Deutsches Theater a frankfurtském Schauspielhaus se tato výjimečná hra stala fenoménem v dalších více než třiceti renomovaných evropských divadlech. Divácký ohlas vzbudil rovněž televizní film z produkce německé ARD. Ferdinand von Schirach patří v současnosti k nejúspěšnějším německým autorům. Náměty pro svoje napínavé detektivní příběhy čerpá z vlastní právnické praxe.

 

Homér

ODYSSEA

Režie: Julia Wissert

Premiéra: 24. listopadu 2017 v Mahenově divadle

Evropský mýtus, který žijeme.

Trojská válka skončila. Jenže co teď? Vrátit se domů. Ithacký král Odysseus se vydává na strastiplnou cestu do rodné země. Příliš dlouho už byl bez své rodiny. Zdali na něj manželka Pénelopa a syn Télemachos ještě čekají? Plavba se nečekaně protáhne na celých deset let. Dobrodružství Odyssea a jeho mužů, všechno to kormidlování mezi obludami Skyllou a Charybdou, jejich návštěva kouzelnice Kirké či odolávání krásným Sirénám lákajícím k nebezpečným útesům, se nevratně vtiskla do evropské kultury. Homérův epos ze 7.–8. stol. před naším letopočtem dodnes provokuje naši představivost. Stane se zároveň jedinečnou základnou pro jedno evropské, konkrétně česko‑německé, divadelní setkání. Mladá německá režisérka Julia Wissert je v německojazyčném prostoru opakovaně oceňována (Preis der Stadt Salzburg, Körber Studio Junge Regie, Karl Hübner Preis), v českém prostředí bude její práce k vidění vůbec poprvé! Mezinárodní projekt Odyssea je odpovědí činohry NdB na současnou krizi evropské identity, je pokusem navrátit se na jevišti k evropským kořenům, do okamžiku, kdy jeden slepý básník poprvé zaznamenal mýtus o obtížném návratu do společného domova, mýtus, který jako jednotná Evropa žijeme i dnes.

 

HOŘI V SADĚ RODNÉM KVĚT

Režie: Jan Antonín Pitínský, Jan Nebeský, Jiří Jelínek, Jan Frič a Martin Františák.

Světová premiéra: 15. prosince 2017 v divadle Reduta

Kabaret české státnosti.

Kde rodný sad je, kde? Kde šumí bory? Hučí vody? Kde že je to, kde? V zemi ztrácené a znovu nabývané, v zemi Švejků, Zeměměřičů a Vaňků, opon ze železa a revolucí ze sametu, kde pravda je lvice se dvěma ocasy, šelma a lovná zároveň, kde nižší šlechta dobývá hrad? Ach synku, synku… Pět textů etablovaných českých autorů na téma neuralgických bodů češství. Pět českých režisérských osobností různých generací a přístupů. Jeden hořkosladký večer plný červené, modré, bílé, smíchu i slz. Za zvuku živé hudby, vlasteneckých šepotů a výkřiků.

Unikátní kabaret s poetickým názvem „Hoří v sadě rodném květ“ bude vedle off-programového projektu České snění, odehrávajícího se v sezonách 2017/2018 a 2018/2019, a dramatické soutěže Audience českých her, jejíž vítězný text bude v sezoně 2018/2019 uveden na jednom z jevišť Národního divadla Brno, jedním z trojice zásadních příspěvků činohry NdB k roku české státnosti. Na své si přijdou nejen příznivci původní české dramatiky či výše jmenovaných režisérů, ale také všichni ti, kdo nepřestali hořet. V sadě rodném – a pro něj!

 

Vladislav Vančura

ROZMARNÉ LÉTO

Režie: Jakub Nvota

Premiéra: 23. února 2018 v cirkusovém šapitó v parku Lužánky

Cirkus podle Vančury.

Červen v poloprázdných lázních někde na břehu řeky, už tři dny je chladno, sem tam poprchává. Mohlo by se zdát, že tento způsob léta je poněkud nešťastný. To by tu ale nesměli být majitel lázní Antonín Důra, sečtělý abbé Roch a vysloužilý major Hugo, trojice svérázných filosofů, která svými rozmluvami a půtkami vyvolává úsměv již u několikáté generace čtenářů. Co teprve, když k nim přibude i potulný kouzelník a provazochodec Arnoštek s krásnou pomocnicí Annou? A co když do svého šapitó pozve i vás?! Vančurova útlá novelka z roku 1926, plná životní moudrosti a hravého humoru dávno patří do pomyslného zlatého fondu české literatury. K její popularitě přispěl v šedesátých letech i stejnojmenný film Jiřího Menzela. „Starou dobrou klasiku“ bude v návaznosti na svého Saturnina nově a neotřele režírovat slovenský divadelní tvůrce Jakub Nvota. Českého krotitele archaismů a přechodníků přitom vezme takříkajíc za slovo. Vančurově větné akrobacii a slovnímu žonglérství dá magickou formu „nového cirkusu“, který je moderním spojením fyzicky náročných kousků s krásou a ladností pohybu. Jako takový dnes bere dech divákům po celém světě. Žádný div, že mu naše divadlo bude malé.

 

Simona Petrů

VĚRA

Režie: Tereza Karpianus

Světová premiéra: 2. března 2018 v divadle Reduta

Prostná jednoho výjimečného osudu.

Výstup na Olymp a strmý pád. Nová vítězství a prohry. Fascinující, téměř antický příběh ženy, která se nevzdala. Původní hra nejuváděnější brněnské autorky inspirovaná osudem Věry Čáslavské. Stačil letmý pohyb hlavou a její život se obrátil naruby. Z nejlepší sportovkyně světa a druhé nejpopulárnější ženy planety po Jacqueline Kennedyové se měl stát odpad společnosti. Psal se rok 1968 a gymnastka Věra Čáslavská slavila na olympiádě v Mexiku sportovní triumf. Své tvrdě vybojované medaile „věnovala“ mužům Pražského jara a postavila se proti sovětským tankům, které tou dobou okupovaly Československo. Při vyhlašování výsledků odvrátila na stupních vítězů při sovětské hymně nepatrně hlavu. Tichý protest ji v její zemi uvrhl na další léta do zapomnění… Nositelka samurajského meče projevovala svou odvahu a statečnost navzdory osudu. Čelila rodinné tragédii a osobní krizi. Žila v neutuchající víře a pravdě, věrna svým zásadám a občanským postojům i svému jménu. Věra. Spíš než o životopis výjimečné ženy a sportovkyně jde o smysl lidské existence v zatěžkávacích momentech vlastního života a zlomových okamžicích historie. O význam slova odvaha, sláva, odpovědnost, hrdinství, pravda i lidské štěstí… Hra vznikla pro Národní divadlo Brno.

 

Sébastien Thiéri

KDO JE PAN SCHMITT?

Režie: Jana Kališová

Česká premiéra: 13. dubna 2018 v Mahenově divadle

Moderní francouzská komedie –

Kafka by byl nadšený, Feydeau taky.

Manželé Bélierovi doma večeří, když tu náhle zazvoní telefon! Na tom by nemuselo být nic podivného, jenže Bélierovi až dodnes žádnou pevnou linku neměli. S překvapením najdou zapojený aparát, zvednou sluchátko a hlas na druhé straně chce mluvit s jistým panem Schmittem. Jenže kdo je pan Schmitt? Toť otázka! Zdá se, že nic není, jak má být. Na místě, kde visel portrét babičky, je nyní obraz loveckého psa. Klíče od bytu nepasují do zámku a na obvyklém čísle policie se hlásí taxislužba. Co dělat, když i domovník manžele, kteří jsou přesvědčeni, že jsou Bélierovi, identifikuje jako Schmittovy? Kanadský žertík? Náhlá oční vada? Halucinace? Šílenství? Ale kdo je potom blázen? A kdo mluví pravdu a vidí věci tak, jak ve skutečnosti jsou? My nebo ti druzí? A kdo je pak tedy k čertu pan Schmitt? Panika, která se zmocní manželského páru, vyvolá nejen sérii komických situací, ale zároveň také rozvíří spirálu otázek po vlastní identitě a smyslu bytí. Moderní francouzská komedie s feydeauovsko‑ionescovskou omáčkou, ochucená pinterovským a kafkovským kořením z pera současného Molièra, oceňovaného komediografa a herce Sébastiena Thiéryho.

 

Milan Uhde

ZÁZRAK V ČERNÉM DOMĚ

Režie: Břetislav Rychlík

Premiéra: 27. dubna 2018 v divadle Reduta

Rodinné účtování

Spílání Brnu, dlouhodobý inscenační cyklus činohry NdB, vstupuje do své třetí fáze! Po inscenacích, věnovaných odkazům Zdeňka Rotrekla (Podezřelá krajina s anděly, premiéra v únoru 2016) a Jiřího Bulise (Drazí v Chomutově!, premiéra v červnu 2017), nahlédneme protentokrát minulost jihomoravské metropole prizmatem tvorby brněnského rodáka, disidenta, vrcholového porevolučního politika a především výtečného dramatika Milana Uhdeho. Zázrak v černém domě je autobiografická, hořce ironická sonda do hlubin sváru jedné prominentní rodiny. Titulní černý dům, honosná funkcionalistická stavba, se zde stává ústředním antihrdinou dramatu, fiktivní křižovatkou emocí, jíž malé osobní křivdy, vzájemné konflikty a zaprášená tajemství procházejí ruku v ruce s velkými dějinami 20. století. V pohnutých osudech a pošramocených vztazích rodiny Pompeových se Milan Uhde částečně vyrovnává s vlastní minulostí, a to prostřednictvím precizně budované, postupně houstnoucí atmosféry, výborně pointovaných dramatických situací a především humoru, jenž nepostrádá expresivně groteskní škleb ani mnoho odstínů černi. Postava doktora Pompeho je sice zjevně inspirována bernhardovským dramatickým typem, ale jeho rodina by klidně mohla být tou vaší. Otázka zní: poznáte se? Černá komedie o dvou dílech z roku 2002 byla v kategorii Hra roku oceněna prestižní Cenou Alfréda Radoka. V divadle Reduta se její režie ujme Břetislav Rychlík.

 

Friedrich Schiller

MARIE STUARTOVNA

Režie: Martin Čičvák

Premiéra: 15. června 2018 v Mahenově divadle

Historické drama.

Drama Friedricha Schillera zachycuje poslední dny panovnice Marie Stuartovny. V únoru 1587 je pro Marii Skotskou příliš pozdě. Již devatenáctým rokem je vězněna Angličany. Nepomohly ani diplomatické intervence, ani politické vydírání či zákulisní intriky. Život skotské královny je doslova v rukou její sokyně, královny Anglie a Irska, její výsosti Alžběty I. Ta se rozhoduje, zda podepíše dávno připravený ortel smrti, anebo Marii udělí milost. V konfliktu dvou královen, které se ve skutečnosti nikdy osobně nepotkaly, ačkoliv o sobě navzájem věděly víc než všechno, objevil Schiller mnohovrstevnatou látku propojující boj o politickou moc, náboženský a morální konflikt, který je přiživován osobními a mnohdy čistě intimními zájmy dvou žen. Toto bohaté předivo autor proměnil v jedno z nejlepších, nejvíce citovaných a uváděných historických dramat všech dob. Smrt Marie Stuartovny byla dlouho interpretována jako oběť krásné katolické mučednice, Alžběta byla naopak chápána negativně. V Schillerově hře dojde k vyrovnání těchto dvou pohledů. Režie hry, která plasticky vykresluje dvě královny vrhající stín a půtky ambiciózních pěšáků ve stínu těchto historických figur, se zhostí brněnskému publiku dobře známý Martin Čičvák.

 

Dramatická soutěž činohry NdB

Symbolicky, v den nedožitých osmdesátin Václava Havla, českého dramatika a prezidenta, kterého nám záviděl celý svět, vyhlásila činohra Národního divadla Brno pod záštitou paní Dagmar Havlové soutěž o původní české drama, AUDIENCE ČESKÝCH HER, kterou lze chápat jako jeden z příspěvků činohry NdB k blížícímu se roku české státnosti 2018.

Do soutěže jsou přijímány pouze původní dramatické texty v češtině, které se dosud neobjevily v jiné soutěži, nebyly publikovány ani scénicky realizovány.

Dramaturgická rada činohry NdB následně vybere hru, jež bude odměněna částkou 100.000 Kč a uvedena v sezoně 2018/2019 na jedné ze scén činohry NdB (Mahenovo divadlo, divadlo Reduta).

Hry zasílejte v elektronické formě na adresu sladecek@ndb_cz nejpozději do 5. října 2017.

Výsledek „Audience českých her“ bude vyhlášen v den připomínky úmrtí Václava Havla 18. prosince 2017.

České snění

přesahový projekt

V roce 2018 oslavíme sto let od založení samostatné Československé republiky. U příležitosti tohoto významného výročí připravila činohra Národního divadla Brno ojedinělý projekt České snění, který na dvě sezony doslova zachvátí Redutu. A nezůstane jen u divadla, můžete se těšit na řadu mezioborových průniků do české povahy: filmových dokumentů, inspirativních setkání, vážných diskuzí i vtipných improvizací. Cílem Českého snění přitom nebude nic menšího, než poskytnout dráždivou platformu pro diskuzi o našich národních touhách a úzkostech, o tom, kým bychom jako Češi chtěli být a nejsme, kým bychom mohli být a jsme. Pro diskuzi, která snad volně vplyne do snění o společném a spojujícím snu – vizi. Zdá se totiž, že právě tu nyní jako národ bolestně postrádáme… Jak jinak si vysvětlit, že i navzdory růstu české ekonomiky, vyšším mzdám, zvětšování obytné plochy na osobu a dalším objektivním ukazatelům mezi námi nebují spokojenost a že naopak rostoucí počet Čechů hledí do budoucnosti s nedůvěrou a obavami? Nechte noční můry doma. Pojďte s námi snít!