+

Roman Šolc

výtvarník kostýmů

8624

V současné době jeden z nejvyhledávanějších kostýmních divadelních výtvarníků. Skvěle využívá svou osobní znalost problematiky tanečních kostýmů, obléká baletní inscenace většiny českých divadel, přestože těžiště jeho práce je v současnosti v oblasti muzikálových produkcí. Je rodák z Poděbrad, vystudoval pražskou Taneční konzervatoř (1995). V letech 2001 – 2004 byl členem baletu Národního divadla v Praze. Jako tanečník byl oceněn II. cenou na Soutěžní přehlídce tanečních umělců ČR a SR Brno 97 a prestižní nominací na Cenu Thálie 1996 za roli Merkucia.

Z úspěšné kariéry profesionálního tanečníka přešel plynule k práci divadelního výtvarníka, navrhování kostýmů se věnuje systematicky od roku 1998. Své první návrhy vytvořil pro Pražský komorní balet: Fresky (1998), Pojďte s námi do pohádky, Slovanské dvojzpěvy, Sonáta, Z domoviny (1999), Svatba, Hirošima (2000), Mariin sen (2002); pro Národní divadlo Brno vytvořil kostýmy k baletům: Marie Stuartovna (1998), Žalmová symfonie (2000), Oidipus Rex (2000), Ivan Hrozný (2002), Baletní večer na hudbu českých skladatelů (2004), Úplné zatmění (2005), Sonáta, Bolero, Svěcení jara (2006), Giselle (2011); pro Divadlo J. K. Tyla v Plzni: Dáma s kaméliemi (2001), Někdo to horké rád (2003), Čachtická paní (2008), Řek Zorba, Netopýr;  pro Laternu magiku: Graffiti (2002); pro Národní divadlo v Praze: Šťastná sedma, Bolero, Koncert a-moll (2003), Les Bras de Mer (2004), Ibbur (2005), Mozart? Mozart! (2006); pro Státní operu Praha: Dáma s kaméliemi (2003), Popelka (2004), Sen noci svatojánské (2006). Jeho návrhy se skvěle uplatnily také v mnoha muzikálových produkcích: Kleopatra (2002), Tři mušketýři (2004), Golem (2006), Angelika (2007), Dracula, Mona Lisa (2009), Baron Prášil, Robin Hood, Hello Dolly (2010) a Kat Mydlář. Byl autorem kostýmů pro muzikál na ledě Popelka (2011).

Na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby 1999 obdržel Čestné uznání za kostýmy k baletům Marie Stuartovna a Slovanské dvojzpěvy a na Soutěžní přehlídce současné taneční tvorby 2002 obdržel Čestné uznání za kostýmy k baletům Ivan Hrozný a Tance podle Brahmse.

Roman Šolc bude poprvé spolupracovat s Mahenovou činohrou na přípravě kostýmů pro výpravnou inscenaci Měšťák šlechticem – v dramaturgické linii činohry uvádět v každé sezóně Molièrovu hru. Po třech inscenacích Molièrových her v osobitých interpretacích Ivana Rajmonta, Viktorie Čermákové a Emila Horvátha ve spolupráci s režisérem Gustavem Skálou a scénografkou Evou Brodskou připraví další zajímavou inscenaci do molièrovské skládačky v repertoáru Mahenovy činohry. Šolc patří k nejvyhledávanějším výtvarníkům kostýmů pro všechny divadelní žánry. Je to zajisté i pro jeho důvěrnou znalost divadelního prostředí a jeho mimořádný výtvarný talent. Jeho účast v inscenačním týmu je zárukou promyšlené kostýmní koncepce, která vychází z ducha textu a pomáhá režisérovi realizovat jeho inscenační záměr. Doménou Romana Šolce jsou historické kostýmy, u kterých vychází z důkladné znalosti dobové módy, výtvarného umění, střihu, užitých materiálů, struktury oděvu, kostýmních doplňků. S oblibou pracuje s drahými materiály jako hedvábí, samet, vyšívané tafty, brokáty, krajky, šantung. Věrnou historickou interpretací kostýmů pro jeho mimořádnou krejčířskou složitost dovede plně přizpůsobit možnostem 21. století díky filigránské práci s krajkami, porty, malováním na textil, realizaci aplikací, užití kamenů, flitrů, ozdobných šňůr a vytvořit tak zcela jedinečný ornament a dezén, který na jevišti působí jako oživlý obraz. Jeho zaujetí prací je zcela mimořádné a věnuje pozornost každému detailu – od barvení látek na správný odstín až po návrhy líčení, účesů, šperků. Jako jednomu z mála současných výtvarníků je mu zcela cizí smysl pro postmoderní divadelní kostým, naopak je pokračovatelem tradice haute couture, smyslu pro eleganci, krásu a luxus. Je pokračovatelem tradic vynikajících slovenských a českých kostýmních výtvarníků, jako byli Jan Skalický, Ľudmila Purkyňová, Helena Bezáková či Josef Jelínek. Osobně dohlíží na realizaci kostýmů od skic (je také vynikající kreslíř) až po finální realizaci v průběhu generálek. Diváci Mahenovy činohry se tak mohou těšit na zcela mimořádné kostýmy, které umocní radost z herectví předních členů souboru.

kdy hraje

Úterý 19. 03. 2019 19.0021.30
Balet
 
Představení ozdobí svým uměleckým výkonem první sólista Royal Ballet v Londýně...
Janáčkovo divadlo
Středa 20. 03. 2019 19.0021.30
Balet
 
L, v roli prince Siegfrieda se představí Maxim Čaščegorov, bývalý první sólista...
Janáčkovo divadlo
Čtvrtek 11. 04. 2019 19.0021.30
Balet
 
Balet Gala - vystoupí hvězdy slavných ruských divadel. Odettu/Odilii zatančí Oksana...
Janáčkovo divadlo
Pátek 12. 04. 2019 19.0021.30
Balet
 
L
Janáčkovo divadlo
Posledních 11
Úterý 24. 09. 2019 18.0020.25
Balet
 
Legendární titul, jenž je synonymem slova balet.
Janáčkovo divadlo
Pátek 27. 09. 2019 19.00
Balet
 
L Představení se uvolní do prodeje 8.4.2019
Janáčkovo divadlo | Abonmá AB
Čtvrtek 13. 02. 2020 19.0021.25
Balet
 
Legendární titul, jenž je synonymem slova balet.
Janáčkovo divadlo
Pátek 14. 02. 2020 19.0021.25
Balet
 
Legendární titul, jenž je synonymem slova balet.
Janáčkovo divadlo
Středa 26. 02. 2020 19.0021.25
Balet
 
Legendární titul, jenž je synonymem slova balet.
Janáčkovo divadlo

Online archiv