+

SKUTR

Martin Kukučka a  Lukáš Trpišovský, režijní tandem

Režisérský tandem SKUTR, který tvoří pražský rodák Lukáš Trpišovský a martinský rodák Martin Kukučka, patří v současné době k nejzajímavějším a nejpodnětnějším tvůrcům v oblasti zdaleka nejen českého divadla.

Absolvent pražského Gymnázia v Přípotoční ulici, Lukáš Trpišovský, který původně začal studovat hudební vědu na Filozofické fakultě Univerzity Karlovy, a absolvent púchovského gymnázia s předchozí zkušeností ve Folklórním souboru Váh, Martin Kukučka, se spolu setkali na DAMU v Praze coby posluchači dramaturgie u profesorů Josefa Krofty a Miloslava Klímy na katedře alternativního a loutkového divadla. A bylo to přínosné setkání. Oba mladí adepti divadla měli to štěstí, že narazili na citlivé a vnímavé pedagogy, kteří velmi dobře rozpoznali jejich talent a schopnosti a vedli je správným směrem.

V rozhovoru, který před časem poskytl Lukáš Trpišovský v Ostravě před premiérou v Divadle Petra Bezruče, říká: „Potkali jsme se před osmi lety na DAMU v Praze. S Martinem jsme oba líní, tak děláme jen věci, které nám jdou. Zjistili jsme, že se v tom doplňujeme, a proto děláme spolu. Dvě půlky líného je jeden pracovitý.

A tak už během studia na DAMU vznikl SKUTR a rázem svými aktivitami vzbudil pozornost. Jméno prý jim vymysleli spolužáci. Milá je historka, s níž se Trpišovský svěřil ve výše citovaném rozhovoru. V litevském Vilniusu se  jich při tiskové konferenci kdosi ptal, zda logo Skutr má znamenat zkratku pro výraz „skurvený trpaslík“, který dotyčný slyšel ve vyjádření našeho premiéra.

Obě poloviny SKUTR úspěšně absolvovaly DAMU v roce 2004. Zájem u publika i u kritiků vzbudili už během studia a zejména při svých absolventských představeních.

Okamžitě po absolutoriu je vybídl ředitel Divadla ARCHA Ondřej Hrab ke spolupráci a nabídl jim tvůrčí rezidenci. V rámci této spolupráce, která probíhala pod hlavičkou tvůrčí laboratoře Archa lab vznikla celá řada pozoruhodných inscenací, které vynesly Skutru mimo jiné několik nominací na Cenu Alfréda Radoka. Byly to například projekty Nickname (2004), Understand (2005), Duší dítě (2005) či Plačky (2008).

Jejich doménou jsou multižánrové autorské projekty, propojení akrobacie, tanečního, a fyzického divadla, techniky bojových umění, designu, zvuku, světla, různorodé improvizace. Inspirací jim je téma, lidé, konkrétní místo vzniku představení, stejně tak prvky tradice jako nejnovější informační technologie a jejího využití či nový
cirkus.

Nevyhýbají se ovšem ani práci ve stálých souborech. V Národním divadle realizovali v projektu Bouda v roce 2006 představení Hrdinové. S jejich projekty se rovněž mohli seznámit diváci Dvadla na zábradlí, ostravského Divadla Petra Bezruče, Švandova divadla či naposledy HaDivadla, kde uvedli svou inscenaci Všichni jsme Marlene Dietrich aneb Studie Odyssea.

Pro A studio Rubín nastudovali a úspěšně v něm uváděli inscenaci Teď navždy.  S jejich projekty se často diváci setkávají na scéně La fabrika. Z jejich nejvýznamnějších inscenací jmenujme alespoň některé: Teď, navždy, Malá smrt, 8-polib prdel kosům, Mistr a žák, Plačky, Joke Killers Kultovní představení a la Putyka.

 

Jejich inscenace Plačky se setkala s mimořádným ohlasem na jednom z nejprestižnějších divadelních festivalů, na Fringe ve skotském Edinburghu v roce 2008. Dosáhla tam 22 repríz, setkala se s nadšeným diváckým ohlasem a byla nominována na TOTAL THEATRE AWARD. V roce 2010 slavila jejich inscenace Joke Killers velký úspěch na světové výstavě v čínské Šanghaji, kde reprezentovala Českou republiku. Se svými projekty se dále zúčastnili řady festivalů v dalších zemích, jako v Polsku, Litvě, Itálii, Německu, Rumunsku, Slovensku, Číně či Jižní Koreji.

Martin Kukučka a Lukáš Trpišovský působí jako odborní asistenti na DAMU (režie, dramaturgie, herectví). Jsou inspirátory a pořadateli mnoha mezinárodních studentských projektů na různých uměleckých školách (IAT Giessen v Bádensku-Würtembersku, polské vysoké divadelní školy ve Varšavě, Krakově či Wroclavi, VŠMU Bratislava, FDU Bělehrad). Vedli workshopy v Bělehradě, Londýně, Wroclawi, Tczewě či Bratislavě. V Bělehradě měla úspěch jejich inscenace Neograničjene linije a v Teatrze zemi lubuskiej v polské Zielonej Gorze projekty Teraz na zawsze a Spigel im Spigel.

V poslední době výrazně vzrostly jejich aktivity v oblasti hudebního divadla. Významná je jejich spolupráce s význačným německým hudebníkem a divadelníkem, profesorem Heinerem Goebbelsem z giessenského IAT (Institut für Angewandte Theaterwissenschaft). V roce 2010 se s mimořádným ohlasem setkala jejich inscenace díla Heinera Goebbelse Schwarz auf Weiss (Černé na bílém), který realizovali spolu s orchestrem Berg v rámci Mezinárodního festivalu Struny podzimu. V roce 2011 bude tato inscenace znovu uvedena v třech představeních na konci listopadu.

Aktivity SKUTRU se dočkaly již mnoha uznání a ocenění.  Byly to například Cena Evalda Schorma, Cena Josefa Hlávky, Cena diváků na festivalu Zlonvaz v Praze, Cena diváků na festivalu Fringe v Edinburghu stejně jako Grand Prix a Cena diváků na Mezinárodním festivalu FIST v Bělehradě. Kromě již dříve zmíněných návrhů na Cenu Alfréda Radoka byli znovu na toto vysoce prestižní ocenění nominování v roce 2010 za inscenaci La Putyka. Byli též několikrát navrženi na Cenu Sazky a Divadelních novin.

V probíhající sezoně je čeká velký úkol – na červen 2012 plánovaná inscenace Mozartova Dona Giovanniho ve Stavovském divadle, tedy na scéně, kde před dvěma sty padesáti lety toto Mozartovo geniální dílo uvedeno poprvé.

kdy hraje

Online archiv