+

Tereza Groszmannová

grs.jpg

herečka souboru Činohry NdB

V NdB v současnosti hraje v těchto inscenacích:

Její rodný kraj okolo Železnice v Podkrkonoší je známý četností a kvalitou ochotnických souborů, a tak i malá Tereza po boku svých rodičů pilně hrála v mnohých představeních místního souboru a několikrát se dokonce dostala i na Jiráskův Hronov. Logicky následovalo studium na konzervatoři. Nejprve v Brně, kde jejími pedagogy byli nynější kolegové Vladimír Krátký a Jaroslav Kuneš, další dva roky pak studovala v Praze pod vedením Jaroslava Satoranského, Jany Preissové a Ladislava Mrkvičky.

V roce 1994 ji tehdejší šéf činohry František Derfler angažuje do angažmá činohry Národního divadla Brno. Její první rolí je Princezna Pampeliška ve stejnojmenné pohádce Jaroslava Kvapila, kterou v Mahenově divadle nastudoval režisér Radovan Lipus. Následně hraje řadu dalších krásných rolí, např. Checcu v Goldoniho Poprasku na laguně či Biancu v Shakespearově Zkrocení zlé ženy.

Úspěšně zvládne konkurs na natáčení filmu v Itálii. Výsledkem je přerušení angažmá v brněnském divadle a několik let strávených na Apeninském poloostrově, jehož výsledkem jsou dva filmy a dva televizní seriály, kde se před kamerami mj. setkala i s Terencem Hillem. Byla jí byla udělena cena za přínos italské kultuře a rovněž cena novinářského syndikátu.

V roce 2003 se vrací na jeviště Národního divadla Brno a své italské zkušenosti okamžitě výborně uplatní v Čičvákově inscenaci Goldoniho Treperend, kde hraje postavu Anzoletty. V Shakespearových Veselých paničkách windsorských hraje Alici Brodovou. Na Malé scéně Mahenova divadla účinkuje v úspěšné  inscenaci Rostislava Pospíšila Jak si spolu hráli a na téže scéně rovněž ztvárňuje hlavní ženskou roli v inscenaci hry španělského autora  Palomy Pedrera Noci letmé lásky v režii Jany Janěkové či Marthu Washingtonovou ve hře chorvatského autora Mira Gavrana Lásky George Washingtona. V Čičvákově inscenaci Tisíc a jedna noc jsme ji mohli vidět v roli Faidry, v Drdových Dalskabátech hrála Dorotku, na jevišti Reduty pak byla Sidonii von Grasenabb ve Fassbinderově hře Hořké slzy Petry von Kantové. Vytvořila také Melánii Galatissovou v Rajmontově inscenaci  hry Huga von Hofmannsthala Škola manželů.

V Tylově Strakonickém dudákovi účinkovala v rolích Běleny a Divuky, v Thomasových Osmi ženách ztvárnila Blanche a rozvernou kreací byla její slečna Caswellová v Pasti na myši. V Plachého adaptaci Dumasovy Královny Margot hrála Jindřišku de Nevers, v Groszmannově a Šotkovského Náměstíčku podle Goldoniho se s chutí opět vrátila do Itálie v postavě Catte a v Drábkově inscenaci Furianti 2008 hrála Marii Dubskou.

Hrála rovněž v televizním filmu Slečna Guru, v dvanáctidílném seriálu Motel Anathema či  princeznu Linu v televizní pohádce O třech ospalých princeznách.

Moje cesta k divadlu rsp. do NdB:  

Divadlo jsem dělala od malička s rodiči, naše domovská scéna byla Divadlo J. K. Tyla v Lomnici nad Popelkou. Poté jsem studovala dva roky konzervatoř v Brně, ale maturovala jsem v Praze. Hned ve čtvrtém ročníku konzervatoře jsem šla žádat o místo do Národního divadla Brno, a díkybohu to vyšlo :) !

Tři divadelní role, na které nejraději vzpomínám

Checca – C. Goldoni: Poprask na laguně, režie: Zbyněk Srba, NdB, 1995.

Anzoletta – C. Goldoni: Treperendy, režie: Martin Čičvák, NdB, 2003.

Martha – M. Gavran: Lásky G. Washingtona, režie: Roman Groszman, NdB, 2005.

V mé cestě k umění mne nejvíce ovlivnil/la (a proč):

Jaroslav Kuneš a Vladimír Krátký, především jejich lidský přístup k profesi, mně dodnes utvrzuje v tom, že herectví má člověk brát s nadhledem.  „Když nejde o život, tak nejde o nic.“

Má práce pro film/televizi/ rozhlas (výběr):

Vesna va veloce, režie: Carlo Mazzacurati, Itálie 1996.

 Cristallo di rocca, režie: Mauricio Zaccaro, Itálie 1999.

Il Bello delle donne, režie: Maurizio Ponzi, Luigi Parisi, Giovanni Soldati, Itálie 2001.

Motel  Anathema, režie:  Jiří Kos, Česká republika, 1998.

Pokud bych se nevěnoval/a divadlu, věnoval/a bych se…

Asi bych šla na Zdravotní školu. U nás v rodině se všichni věnují buď divadlu, nebo pracují ve zdravotnictví. Ta práce má smysl.

Oblíbená hudba: 

 Carl Orff: Carmina Burana, Aretha Franklin, J.J.Ryba, Ewa Farna, písničky Svěráka a Uhlíře.

Oblíbená próza: 

Detektivky všeho druhu, historické knihy. 

Oblíbený dramatik:

Dostojevskij, Goldoni.

Oblíbený básník/ básnířka:

Ludvík Aškenazy

Oblíbený film:

Láska Nebeská

Oblíbený herec/herečka:

Meryl Streep, Dana Medřická

Oblíbený výtvarný artefakt:

Hodiny na Svobodově náměstí.

Oblíbený způsob odpočinku: 

Spát- spát –spát.

Životní krédo:

Hlavně se nebrat moc vážně!

kdy hraje

Pondělí 5. 12. 2016 19.0021.25
Činohra
Thomas Mann
Zrušeno - Info: 542 158 120 Velmi se omlouváme.
Reduta
Středa 7. 12. 2016 19.0021.40
Činohra
Fjodor Michajlovič Dostojevskij,  Roman Sikora,  Martin Čičvák
„Milovat člověka znamená vidět ho tak, jak byl Bohem stvořen.“ To by podepsal i...
Reduta
Úterý 20. 12. 2016 19.0021.20
Činohra
Agatha Christie
Deset lidí, deset tajemství, deset vražd.
Mahenovo divadlo | Abonmá ZČ - Činoherní předplatné na zkoušku
Středa 28. 12. 2016 19.0021.40
Činohra
Neil Simon
Je něco vtipnějšího než mezilidské vztahy?
Mahenovo divadlo
Neděle 8. 01. 2017 19.0021.40
Činohra
Fjodor Michajlovič Dostojevskij,  Roman Sikora,  Martin Čičvák
„Milovat člověka znamená vidět ho tak, jak byl Bohem stvořen.“ To by podepsal i...
Reduta
Pondělí 9. 01. 2017 19.0021.20
Činohra
Agatha Christie
Deset lidí, deset tajemství, deset vražd.
Mahenovo divadlo
Čtvrtek 12. 01. 2017 19.0020.35
Činohra
Yasmina Reza
Náš obývák, ring volný! Aktuální francouzská komedie populární autorky.
Mahenovo divadlo
Sobota 14. 01. 2017 17.0019.25
Činohra
Thomas Mann
Lektorský úvod půl hodiny před představením
Reduta | Abonmá F - Velké víkendové předplatné v 17
Poslední 4
Úterý 17. 01. 2017 19.0021.25
Činohra
Oscar Wilde
Co všechno může způsobit obyčejné jméno Filip?
Mahenovo divadlo
Čtvrtek 19. 01. 2017 19.0021.35
Činohra
William Shakespeare
Lektorský úvod půl hodiny před představením
Mahenovo divadlo

Další program

Online archiv