Životní jubileum Marie Durnové

Významná přední herečka Národního divadla Brno Marie Durnová se v polovině letních prázdnin dožila krásného životního jubilea, když oslavila 70. narozeniny. Mahenova činohra by proto své stále aktivní člence hereckého souboru ráda věnovala první letošní reprízu divácky oblíbené Shakespearovy komedie Veselé paničky windsorské , která se uskuteční 3. října 2013. Vstupenky na toto představení jsou již v prodeji a vy tak můžete paní Durnové poděkovat spolu s námi.

Cesta Marie Durnové k divadlu nebyla jednoduchá, o to lépe však při zpětném pohledu rozeznáváme hereččino odhodlání, vytrvalost a rozhodnost. S divadlem se tato brněnská rodačka začala seznamovat již v jedenácti letech, kdy poprvé navštívila dramatický kroužek v Domě pionýrů v Lužánkách, který poctivě vedl profesionální herec Eduard Muroň. Ačkoliv po maturitě nebyla ke studiu herectví na JAMU přijata, údajně kvůli vadě očí, na divadlo nezanevřela a vydala se do pražského Divadla Jiřího Wolkera, kde dva roky účinkovala jako elévka (1960–1962). Bylo jí tehdy pouhých sedmnáct let a v přijímacím konkurzu „porazila“ devadesát šest dalších uchazeček. Tato zkušenost se jí zužitkovala ve formě angažmá v Divadle bratří Mrštíků (1962–1965), a tak se Marie Durnová na čas vrátila do rodného města. V tomto období zde ztvárnila výrazné úlohy například v inscenacích Andorra (Barblin), Zkrocení zlé ženy (Blanka), Vějíř (Candida) či Kat a blázen (Juanilla) a poprvé stanula na jevišti s tehdejšími mistry svého oboru Ladislavem Lakomým, Jaroslavem Dufkem či Jiřím Tomkem.

Napodruhé již byla ke studiu na JAMU přijata, avšak zároveň přišla nabídka z Divadla F. X. Šaldy v Liberci – a Marie Durnová, pro kterou bylo radostí a posláním především aktivní herectví, zvolila druhou možnost. V Divadle F. X. Šaldy následně nastudovala řadu mimořádně kvalitních rolí, například Annu Christie (Anna Christie), Andělu (Chudák manžel) či Zuzku (Velbloud uchem jehly). Po pěti letech v souboru vyměnila kamenné divadlo za později legendární studiové divadlo Ypsilon, nově založené Janem Schmidtem, ve kterém poté účinkovala až do roku 1990 (například Anna Marie v inscenaci Kovář Stelzig, Čarodějnice v inscenaci Makbeth, Julinka v inscenaci Třináct vůní). O jejím vyzrálém herectví, které se obešlo bez vysokoškolského diplomu, svědčí také skutečnost, že si Marii Durnovou do role Iriny ve své slavné inscenaci Tří sester vybral Otomar Krejča, tehdejší šéf Divadla za branou.

Po přesunu Studia Ypsilon do Prahy strávila Marie Durnová několik sezon v Činoherním studiu v Ústí nad Labem (Zita v inscenaci Milenci a vrazi, Otýlie v inscenaci Frank V., Lady Macbeth v inscenaci Macbeth aj.). V roce 1994 přechází spolu s ostatními členy souboru Činoherního studia do pražského Divadla Rokoko, o dva roky později se dostává do angažmá Divadla ABC a zároveň pravidelně účinkuje v Městském divadle v Mladé Boleslavi. Z tohoto období připomeňme například její role paní Chaseová (Herold a Maude), doňa Lucia d`Alvadorez (Charlesova teta), Korobočková (Mrtvé duše), Kabelková (Tvrdohlavá žena), Vilemína Talbottová nebo Beulah Binnigsová (Sestup Orfeův). Je skoro neuvěřitelné, že i navzdory pestré herecké kariéře se Marie Durnová ve dvaapadesáti letech do třetice pustila do studia a v roce 2000 úspěšně absolvovala na katedře autorské tvorby a pedagogiky pražské DAMU pod vedením Ivana Vyskočila.

V roce 2006 se Marie Durnová vrátila do Brna a přijala nabídku angažmá v souboru Mahenovy činohry, kde působí dodnes. Okamžitě se stala jednou z opor této scény (zmiňme inscenace Matka Kuráž a její děti, Návštěva staré dámy, Osm žen, Škola manželů, Jak je důležité míti Filipa, Cyrano z Bergeracu, Král Richard III. Či Mandragora).

Marie Durnová hostuje také v Divadle U stolu (inscenace Třetí trest, Oresteia a Král umírá), o kterém prohlašuje, že jí dává krásnou, i když náročnou zkušenost. Již od svých hereckých počátků spolupracuje s rozhlasem, četné zkušenosti má také s televizní a filmovou kamerou (Život bez kytary, Pět holek na krku, Bylo čtvrt a bude půl, Den pro mou lásku, Skalpel, prosím, Dlouhá míle, Nebe, peklo, ráj, Bylo nás pět, Početí mého mladšího bratra, Místo nahoře, Škodná, Vyprávěj, Ocas ještěrky aj.).