KUBÁLEK Josef

(1938)

Odstartoval svou mimořádnou taneční dráhu studiem tance na brněnské konzervatoři, ale po dvou letech „zběhl“ k divadlu, kde začínal jako sborista (1955). Jeho talent a píle jej ale dokázaly vynést mezi sólisty souboru (1960). V brněnském angažmá, ve kterém zůstal po celou svoji pětatřicetiletou uměleckou kariéru, vytvořil na padesát rolí. Šedesátá léta byla vrcholem jeho jevištního života, kdy na scéně ztvárňoval hlavní role v klasických i současných baletech: Prince v Čajkovského Labutím jezeru a Louskáčkovi, Bartókově Dřevěném princi nebo Prokofjevově Popelce, Lannyho v Cestě hromu Kary Karajeva, Milence v Křížkově Baladě o námořníkovi, Jaga v Hanušově Othellovi, Romea v Prokofjevově Romeovi a Julii, Letce v Bukowého Hirošimě, Fausta v Abraxasu nebo Juana v Straussově Donu Juanovi. V letech sedmdesátých a osmdesátých se pak těžiště jeho rolí přeneslo do oblasti charakterních postav.

Byl vždy poctivým kumštýřem, všestranným profesionálem schopným podat skvělý výkon v charakterově zcela odlišných rolích a jeho výrazný jevištní zjev doplňovaly výjimečné fyzické dispozice. Oslňoval svým neobyčejně měkkým a plastickým skokem, byl vynikajícím partnerem, ve svém výraze nikdy nesázel na vnější efekt. V projevu byl vždy uměřený a přirozený, proto vždy věrohodný a maximálně přesvědčivý. Svou profesionalitou a spolehlivostí patřil po celou dobu své kariéry k hlavním oporám souboru.

Jeho umělecký život výstižně shrnul publicista a kritik Vladimír Vašut jako „oddanou službu divadlu a jeho divákům“.

Karel Littera