ŠTYCH Jan

(1935)

Hudba  Jana Štycha přitahovala od dětství, vystudoval Vyšší hudební školu v Praze, protože však měl od dětství vřelý vztah i k divadlu pokračoval studiem dirigování na AMU. Po absolutoriu působil v letech 1960-64 v ostravské opeře. Následovalo desetileté angažmá v brněnské opeře, kde nastudoval řadu významných operních inscenací, vzpomeňme třeba Martinů Juliettu, československou premiéru Gershwinovy Porgy a Bess či Burianovu Maryšu. Vedle oper spolupracoval na řadě významných baletních inscenací, ať už to byl Prokofjevův Romeo a Julie nebo Don Juan Richard Strausse.  V roce 1974 poprvé odešel do pražského Národního divadla, svou spolupráci s brněnskou operou však nepřerušil a brzy se vrátil do jejího souboru.  V následujících letech stál u zrodu mnoha inscenací operních i baletních – Janáčkovy opery Věc Makropulos, Výlety páně Broučkovy a Příhody lišky Bystroušky, původní premiéra baletu B. Martinů Šach králi, Stravinského Pták ohnivák a Svěcení jara, triptych Sibelius Scaramouche, Braskov Pán a Sýrinx a Bizet-Ščedrin Carmen, československá premiéra Slominského baletu Ikarus, Prokofjevova Popelka, Trojanův Sen noci svatojánské a další. Jeho dirigentská činnost se však neomezovala jen na divadelní tvorbu a spolupracoval rovněž s Českým rozhlasem, Státní filharmonií Brno a Komorním orchestrem Bohuslava Martinů. V roce 1985 odešel Jan Štych znovu do Národního divadla v Praze, kde působil až do roku 1999. Bez Brna ale dlouho nevydržel a od roku 1991 působil souběžně v obou divadlech. Brněnskému souboru zůstal věrný do roku 2010, kdy odešel na odpočinek. Jan Štych se řadu let podílel na uměleckém utváření souboru opery a zanechal zde nesmazatelnou stopu nejen jako vynikající muzikant, laskavý člověk, ale i autor půvabných glos operního života.

Patricie Částková