Morava za rok (podzim 2014) pohostí mezinárodní konferenci Opery Europa

20. až 23. listopad 2014/Rok české hudby

Mezinárodní konference Opery Europa v Irsku (říjen 2013) oficiálně potvrdila konání další mezinárodní podzimní konference Opery Europa roku 2014 na Moravě.

Konference v Irsku se konala 28.- 30. října 2013 v rámci Wexford Opera Festival v irském Wexfordu. Výstup: podzimní konferenci OE za rok pořádá Národní divadlo Brno a Národní divadlo moravskoslezské
v Ostravě.

 Wexfordské ohlédnutí:

Ústředním tématem wexfordské konference bylo Discovery – objev. Na konferenci zazněla například témata: kulturní turistika v kontextu získávání nových diváků, kulturní turistika a fundraising, možnosti finanční podpory v zahraničí, změny a příležitosti aneb jak čelit budoucnosti a mnoho dalších. Mezi řečníky byli např. Alex Beard – generální ředitel Royal Opera House Covent Garden, Karen Stone - generální ředitelka divadla v Magdeburgu, Joan Matabosch - umělecký ředitel v Teatro Real a Gran Teatre del Liceu v Madridu/Barceloně, Jan Burian generální ředitel Národního divadla Praha, ale také Eva Blahová – umělecká šéfová Janáčkovy opery NDB
a mnoho dalších.

► Organizace Opera Europa byla založena v roce 2001 a v současné době sdružuje 142 divadel a hudebních festivalů celkem z 37 zemí, například: z Anglie, Německa, Dánska, Francie, Belgie, Španělska, Itálie, Ruska, Lucemburska, Estonska, Finska, Portugalska, Norska, Švédska, Islandu; z těch vzdálenějších destinací,např.
z Ománu, Turecka, Severní Koreje, Japonska, Chile...  (Více na http://www.opera-europa.org/en/members).

Mezi nejvýznamnější aktivity patří pořádání konferencí v členských zemích. Program konferencí se zaměřuje na rozvoj současných praktických zájmů hudebních divadel a festivalů, mezi které patří zejména: maximalizace příjmů, rozvoj operního publika, nové technologie, řízení lidských zdrojů, PR a marketing, sponzoring
a fundraising aj. Konference se konají 2x do roka v členských zemích.

► Organizace Opera Europa vybrala, na základě podané žádosti, Národní divadlo Brno a Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě jako pořadatele prestižní mezinárodní konference Opery Europa  - podzim 2014. Tématem této konference je „Rok české hudby“.  Konference se účastní na 350 hostů ze všech kontinentů světa (napříč jednotlivými divadelními profesemi). Zahájení konference je vždy uskutečněno za přítomnosti evropských a tuzemských významných osobností (např. na konferenci ve Vídni měl úvodní slovo José Manuel Barroso – předseda Evropské komise). Delegáti konference jsou z řad široké odborné veřejnosti, umělců a studentů působících v oboru hudebního divadla. Spektrum přednášejících je tvořeno špičkami ve svém oboru.

 •

Podzim 2014

Název pořádané konference: Mezinárodní konference Opera Europa – podzim 2014

Téma konference: Rok české hudby

Místo konání: Brno, Ostrava, Hukvaldy

Termín konání: 20. – 23. 11. 2014

Cílem podzimní konference 2014 je podpořit mezinárodní věhlas české hudby a českých skladatelů,“ upřesňuje konání této akce její koordinátorka Kristýna Štěpánková. „V září 2013 zasedala rada Opery Europa a vybrala  na základě žádostí z řad mnoha navrhovatelů (mezi žadateli byla např. Riga, která bude v roce 2014 Hlavním městem evropské kultury) právě Brno a Ostravu.  Rozhodnutím jsme velice poctěni a věříme, že konference podpoří mezinárodní význam české hudby a českých skladatelů.“ Tolik Kristýna Štěpánková.

Národní divadlo Brno s dalšími brněnskými institucemi (Filharmonie Brno, Moravské zemské muzeum, Janáčkova akademie múzických umění, Masarykova univerzita) pořádá od 21. do 29. listopadu 2014 čtvrtý ročník Mezinárodního festivalu Janáček Brno. Účastníkům konference nabídne mimo jiné a v rámci festivalu premiéru opery Věc Makropulos, která festival slavnostně zahájí.  Národní divadlo moravskoslezské v Ostravě přichystalo pro delegáty inscenaci opery Bedřicha Smetany Čertova stěna. To samozřejmě, nejsou jediné akce pro účastníky podzimní konference Opery Europa. Její program nyní organizátoři upřesňují.

Ředitel Opera Europa Nicholas Payne uvedl:

„Poprvé jsem se setkal s hudbou Leoše Janáčka jako třináctileté dítě, když Rafael Kubelík dirigoval v Covent Garden Její pastorkyni. Byl jsem tím zážitkem natolik ohromen, že jsem si jako dárek k narozeninám vyžádal nahrávku Supraphonu s Jaroslavem Vogelem. V roce 1964 hostovalo pražské Národní divadlo na Edinburském festivalu s pěti nezapomenutelnými inscenacemi včetně Janáčkovy Káti Kabanové a Smetanova Dalibora s vynikajícím Vilémem Přibylem v titulní roli. V roce 1970 se hostování pražského Národního divadla opakovalo s tím samým úspěchem. Na základě této zkušenosti jsem se v roce 1974 rozhodl navštívit Československo, zlákala mě totiž představa zhlédnout většinu Smetanových oper během jediného týdne. Odkazem těchto inspirativních skladatelů, včetně Dvořáka a Martinů, je pěvecký styl a instrumentální hra, které ve mně vždy evokovaly statečného ducha této nešťastné, avšak houževnaté země. Když jsem začal pracovat pro britské operní instituce, snažil jsem se prezentovat českou operní tvorbu našemu publiku, mým snem bylo uvedení Řeckých pašijí Bohuslava Martinů. V roce 1981 se podařilo v Brně nahrát tuto operu s Velšskou národní operou v hudebním nastudování Charlese Mackerrase; a v roce 2000 jsme konečně splnili Kubelíkův sen o uvedení Řeckých pašijí v Covent Garden. Možnost přivést nyní delegáty Opera Europa na festival Janáček Brno 2014 je pro mne poctou i potěšením.“

                                                                                           Nicholas Payne, listopad 2013

Krátce životopis N. Payna:

Nicholas Payne se ředitelem Opera Europa (založena 2001) stal v roce 2003. Za svého působní získal pro OE členství 135 operních souborů a operních festivalů z 36 zemí. Vytvořil z této organizace hlavní profesionální operní sdružení v Evropě a navázal profesionální kontakty v celém operním světě. Opeře se věnuje od roku 1968, kdy se stal členem Královské opery v Covent Garden. Dále působil ve Velšské národní opeře v Cardiffu, následně byl jmenován generálním ředitelem Opera North se sídlem v Leedsu. Po návratu do Londýna se stal ředitelem Královské opery v Covent Garden. Později byl jmenován generálním ředitelem Anglické národní opery v londýnském divadle Coliseum.