+

Annalena Persson jako Emilia Marty

Leoš Janáček

90 let od premiéry zazní Věc Makropulos v exkluzivním obsazení

vec_makropulos.jpg

 

 

 

 

 

 

 

18. prosince 1926 byla v Městském divadle v Brně premiérována osmá Janáčkova opera na motivy Čapkovy divadelní hry – Věc Makropulos. Téměř na den 90 let od této premiéry – 19. a 20. prosince uvede Janáčkova opera tuto výjimečnou operu se švédskou sopranistkou Annalenou Persson v titulní roli Emilie Marty. Zveme vás na fantaskní komedii s mysteriózní, částečně až detektivní zápletkou ve skvělé režii Davida Radoka. V únoru bude Janáčkova opera s tímto titulem reprezentovat Brno a Českou republiku na jednom z nejvýznamnějších asijských festivalů – Hong Kong Arts Festival, vedle zvučných souborů jako San Francisco Opera nebo Bavorský státní balet. Televizní záznam představení získal cenu Český křišťál a cenu Nadace Dagmar a Václava Havlových VIZE 97 na mezinárodním festivalu Zlatá Praha.

V brněnské Rovnosti se po premiéře v roce 1926 objevila velmi pochvalná kritika hned vedle informace o soudním projednávání afér poslance Stříbrného, ministra Modži a generála ve výslužbě Gajdy. Jaké atraktivnější umístění si přát!

 

Z premiérového programu z roku 1926 vybíráme:

VecMakropulos1926_CedulePredni.jpg

„Problém věčného žida, tentokrát v osobě ženy, žijící 330 let, je sujet Věci Makropulos. Emilia Marty, slavená zpěvačka, žena, která prožila 7 generací pod různými jmény, vystupuje jako svědek ve při o dědictví Prusovo, ve při, která se vleče desetiletí. V závěti vznikla řada nesrovnalostí vlivem různých jmén a téže osoby: Marty. S kýmkoliv se setkala Marty, každý je okouzlen její bytostí a všichni muži jí padají k nohám. Tu a tam dobudou úspěchu u 300leté tělesně nestárnoucí krásky, ale valná řada jich hnána k sebevraždě, nutkána neznámým kouzlem démonické její krásy. Tři jednání ukazují vleklý spor o Prusovo dědictví a působnost Marty na muže všech stavů a stáří. První jednání vede nás do advokátní kanceláře, kde se projednává zmíněný nekonečný spor, a kde divák je svědkem démonické záhadnosti slečny Martyové. Druhé jednání hraje po představení na jevišti divadla, kde vidíme Marty obklopenou řadou ctitelů. Marty chce získati jedinou věc ze závěti Prusovy, bývalého jejího milence: malou obálku. Tato obálka jest klíčem k osobnosti Marty. Naléhá na dra Prusa, potomka jejího milence, aby jí vydal onu obálku. A když stále marně, odhodlá se Marty, že se Prusovy vzdá, pod podmínkou, že jí přinese dotyčnou obálku. V třetím dějství, v hotelovém pokoji, odevzdá Prus, zklamaný její studenou krásou, slíbenou obálku, nevěda, co v ní se skrývá. Ale záhy se doví od Marty ono tajemství. Marty se jmenuje vlastně Elina Makropulos a je dcerou osobního lékaře Rudolfa II., narozenou r. 1530. Císař Rudolf přál si na jejím otci nějaká zázračný lék, jenž by prodloužil člověku život. Takový lék nalezl její otec, ale musil ho na přání císaře vyzkoušeti dříve na své dceři. Učinil tak a Elina od těch dob žije. Její život je vázán onou tajemnou obálkou, v níž skrývá se věc Makropulos. Ta je konečně v jejích rukou, když v 6 osobách žila přes 350 let. Konečně může zemřít, po čem tak dlouho toužila! Nabízí obálku, nikdo ji nechce. Teprve Krista ji spálí a tím prchá kouzlo věci Makropulos a Marty umírá.“

Kdy hrajeme