Festival Janáček Brno 2016 v číslech

Letošní festivalový ročník trhal rekordy. Závěrečná tisková zpráva k festivalu 2016.

Janáček Brno 2016
5. ročník Mezinárodního divadelního a hudebního festivalu

Závěrečná tisková zpráva
20. 10. 2016

„Opera Národního divadla Brno nás v poslední době překvapuje jednou výbornou inscenací za druhou. Pojďme si konečně bez falešné skromnosti přiznat, že to, co se aktuálně na prknech Janáčkova divadla odehrává, má světovou úroveň a Brno zažívá zlaté časy.“ (Harmonie, Martin Flašar, 17. 10. 2016)

Festival Janáček Brno 2016 v číslech

Od 7. do 18. října proběhl v Brně 5. ročník Mezinárodního divadelního a hudebního festivalu Janáček Brno 2016, jehož pořadatelem bylo Národní divadlo Brno. Festival nabídl 8 operních produkcí, z toho 2 premiéry v nastudování Janáčkovy opery NdB (Leoš Janáček: Káťa Kabanová; Béla Bartók / Arnold Schönberg: Modrovousův hrad / Očekávání) a českou premiéru opery The Cave Steva Reicha a Beryl Korot v podání Brno Contemporary Orchestra. Program dále obsahoval 7 projektů komorní hudby, 5 sborových koncertů, které představily průřez sborovou tvorbou Leoše Janáčka od jeho raných sborů, přes skladby církevní až po vrcholné mužské sbory, 1 koncert orchestrální3 projekty z oblasti jazzové a alternativní hudby. Celkem i s reprízami prezentoval na ploše 12 dnů 28 akcí plus doprovodný program. V rámci své dramaturgie pamatoval v hojné míře také na dětského diváka, a to formou opery pro děti Dítě a kouzla, workshopů a projekce animované verze Příhod Lišky Bystroušky.

Festival letos prodal v základní části rekordní počet vstupenek, celých 8 444 z celkového počtu 10 722 nabízených míst. Počet prodaných vstupenek tak vzrostl oproti roku 2014 o celých 30 %. Společně s dosud prodanými vstupenkami na akce v rámci tzv. Festivalových ozvěn (viz níže), které jsou stále v prodeji, se v tuto chvíli počet prodaných vstupenek blíží k magické hranici 10 000, což znamená nárůst dokonce o 54 %.  Pozitivní zprávou je, že 3 170 vstupenek základní části festivalu, tedy zhruba 37 %, bylo prodáno či rezervováno on-line, z toho 444 z mobilních zařízení. Vyprodanost festivalových produkcí v základní části dosáhla hranice 80 %.

Od 1. 8. do 18. 10. vstoupilo na stránky festivalu janacek-brno.cz 75 000 uživatelů zejména z České a Slovenské republiky, Velké Británie, Rakouska a Německa, což znamená neuvěřitelný nárůst o 1 729 % oproti stejnému období v roce 2014.  Na web Janáčkovy opery ndbrno.cz/opera, který byl druhým důležitým informačním kanálem festivalu, pak ve stejném časovém období vstoupilo 27 000 uživatelů.

Informace z on-line prodejů dokládají účast zahraničních návštěvníků z Rakouska, Německa, Švýcarska, Maďarska, Francie, Belgie, Velké Británie, Ruska, Japonska, Dánska, Slovenska a USA. Festival tak plní jedno ze svých poslání, přispívat k rozvoji kulturní turistiky v regionu.

Festivalové ozvěny

Hlavní část festivalu sice odezněla, nicméně před námi jsou ještě festivalové ozvěny: poslední dvě reprízy 23. a 30. října představení Modrovousův hrad / Očekávání, které vzniklo pro festival Janáček Brno 2016 jako koprodukce Janáčkovy opery NdB a Opery Göteborg, a prosincové uvedení Věci Makropulos s Annalenou Persson v titulní roli. V únoru 2017 bude právě tímto janáčkovským titulem reprezentovat Janáčkova opera NdB Českou republiku na prestižním Hong Kong Arts Festival, vedle zvučných divadelních souborů, jakými jsou např. San Francisco Opera či Bayerisches Staatsballett.

Reflexe v tisku

Letošní festival doposud formou recenzí reflektovala média v České a Slovenské republice, Německu, Rakousku, Maďarsku a Velké Británii.

Partneři festivalu

Festival se konal za finanční podpory Statutárního města Brna, Ministerstva kultury ČR, Nadace Leoše Janáčka, Jihomoravského kraje, Státního fondu kultury ČR a Velvyslanectví Švédska v České republice.

Generálním partnerem festivalu byla společnost PS BRNO, s.r.o., Hlavním partnerem společnost VARS BRNO a.s., člen skupiny VINCI ENERGIES.

Partnery festivalu byly: Moravské zemské muzeum, Janáčkova akademie múzických umění v Brně, Masarykova univerzita, Muzeum města Brna, Turistické informační centrum města BrnaCzechTourism.

Hlavními mediálními partnery festivalu 2016 byly Česká televize a Český rozhlas Brno.

Festival se konal pod záštitou prezidenta republiky Miloše Zemana, ministra kultury Daniela Hermana, hejtmana Jihomoravského kraje Michala Haška, primátora Statutárního města Brna Petra Vokřála, švédské velvyslankyně Viktorie Li, rakouského velvyslance Alexandera Grubmayra a německého velvyslance Arndta Freiherre Freytaga von Loringhovena.

Kompletní festivalový program je stále k dispozici na:
www.janacek-brno.cz

Vybrané festivalové fotografie ke stažení (děkujeme za uvádění kreditů)
https://flic.kr/s/aHskJWsxCc