Když se hraje o lásku žen - Talkshow Radima Uzla

Zveme vás na talkshow Radima Uzla, známého sexuologa a odborníka na partnerské vztahy a také milovníka oper. Malá scéna Mahenova divadla, čtvrtek 24. 2., 17.30 hodin. Vstup volný (volné vstupenky k dispozici v předprodeji NDB, Dvořákova 11).

Když se hraje o lásku žen...

IMG_9453.JPG

Mozartova Figarova svatba se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť se opera mimo brilantní a jiskřivé hudby, která vás strhne svým neustávajícím tokem, pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem mu byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais.

Figarovu svatbu provázelo už od dob její činoherní premiéry označení revoluční hra, ale pravdou je, že všechno je to především o lidech. A o vztazích mezi nimi, neboť téma vztahů mužů a žen je staré jako lidstvo samo a nikdy nepřestane být aktuální. Právě proto nás stále přitahuje a dojímá čistá láska mezi Zuzanou a Figarem a baví rozjívený Cherubín se svou rozvíjející se sexualitou, který hledá objekt zbožňování v každé dostupné ženě.

O tom, že Figarova svatba má stále co říct i dnešnímu divákovi ani v nejmenším nepochybovali ani tvůrci naší nové inscenace režisérka Annette Jahns a výtvarník Sebastian Stieber. Nehledali historický příběh, ale naopak přenesli děj přímo do Brna 90. let 20. století a kam jinam, než do jedné z nejslavnějších brněnských budov – do vily Tugendhat.  

"Pod sukně nejen Figarově svatbě" společně s Radimem Uzlem mohou zájemci "nahlédnout" ve čtvrtek 24. 2. v 17.30 hodin. V rámci akce se uskuteční i autogramiáda a návštěvníci se budou moci se známou osobností také nechat vyfotit.

Volnou vstupenku lze získat v předprodeji NDB v Dvořákově ulici na základě zakoupení nebo předložení vstupenky na kterékoliv představení inscenace Figarova svatba Janáčkovy opery NDB v režii Annette Jahns.

IMG_9443.JPG

Lepší než odpouštět je raději zapomenout. Krátký rozhovor s Radimem Uzlem

Jaká je spojitost mezi Vámi a operou?

Mnoho let jsem byl téměř "živým inventářem" ostravské opery. Poprvé samozřejmě Prodaná nevěsta v roce 1946. Mařenku zpívala přítelkyně mé maminky Bohumila Jechová. O přestávce jsem byl vpuštěn do zákulisí a do šatny a na Mařenku jsem si mohl sáhnout. Nezapomenutelný zážitek. Za studií jsem pravidelně chodil do opery "na bidýlko". Pamatuji, jak se stavěla nynější Janáčkova opera a dokonce jsem účinkoval jako statista v Aidě. Později už jako lékař jsem byl gynekologickým rádcem dámské části ostravského operního souboru, s mnohými sólistkami jsem si dokonce tykal. Moje dcera Kateřina pak studovala zpěv na pražské konzervatoři a operní zpěv na HAMU u paní profesorky Naděždy Kniplové. Těšil jsem se, že ji jednou uslyším zpívat na nějaké slavné scéně, bohužel to dotáhla jenom do operety v Karlíně a brzo zpěvu k mé lítosti zanechala. Z posledních silných operních zážitků vzpomínám na Figarovu svatbu v Ostravě s českým libretem v překladu Jaromíra Nohavici. Přeložil ještě Cosi fan tutte a Dona Giovanniho. Viděl jsem všechna tato nesmírně zdařilá představení. Z brněnských zážitků poslední doby bych zmínil Madama Butterfly a pochopitelně Výlet pana Broučka do Měsíce. Janáčka nikde jinde tak neumí jako v Brně.

Jsou problémy v lásce stejné dnes jako v době vzniku opery Figarova svatba?

V lásce jsou ty problémy stejné nejenom 200 let od vzniku Figarovy svatby, ale mnohem, mnohem déle. Vzpomeňte jenom na antické komedie a tragedie. A taky samozřejmě Shakespeara atd, atd. Pořád se to všechno opakuje. Napsal jsem o tom nedávno knihu s názvem Nevěra a co s ní.

Do jaké míry jsou „vztahové nemoci“ vyléčitelné?

Jediným lékem je vzájemná tolerance. A taky odpuštění. Ještě lepší než odpouštět je raději zapomenout.

MUDr. Radim Uzel

Foto: Jana Hallová