La Gioconda 31. 5. je věnována životnímu jubileu Jitky Zerhauové

Svými vynikajícími pěveckými výkony a tvárným operním herectvím se zařadila do galerie významných současných operních pěvců.  Opera Národního divadla Brno věnuje pěvkyni představení La Gioconda 31. května 2017 v Janáčkově divadle

Jitka Zerhauová se narodila v Brně a od sedmi let zpívala v pěveckém sboru Mladost, studovala gymnázium, kde účinkovala ve školním sboru. V roce 1976 úspěšně složila přijímací zkoušky na Janáčkovu akademii múzických umění v Brně, kde studovala ve třídě profesorky Jarmily Krátké. Po absolutoriu krátce působila v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích, pak přešla do Slovenského národního divadla v Bratislavě, kde nastudovala četné role českého a světového repertoáru. Vynikla zejména jako Dorabella v opeře Così fan tutte W. A. Mozarta. Tehdy jí šéf opery Národního divadla v Praze Zdeněk Košler nabídl angažmá. Současně o mladou talentovanou pěvkyni projevilo zájem vedení brněnské opery, kde hostovala v roli Octaviana v opeře Růžový kavalír Richarda Strausse.

V pražském Národním divadle zpívala například Cherubína ve Figarově svatbě W. A. Mozarta, Donu Elvíru v Donu Giovannim téhož autora nebo Carmen ve stejnojmenné opeře G. Bizeta.

Jitka Zerhauová zůstala v uměleckém svazku Slovenského národního divadla v Bratislavě a působila také v brněnském operním souboru na částečný úvazek. V Bratislavě vytvořila významné role mezzosopránového oboru, jako byla Končakovna v Knížeti Igorovi A. Borodina, Amneris v Aidě G. Verdiho a titulní roli v opeře Dido a Aeneas H. Purcella, Taťánu v Evženu Oněginovi P.I.Čajkovského a další. S bratislavským souborem také absolvovala řadu uměleckých zájezdů v zahraničí. V bratislavském angažmá pěvecky i herecky dozrávala a prokázala svůj talent, hereckou i pohybovou průpravu. Od 1. září 1987 nastoupila do brněnského operního souboru a stala se jednou z předních sólistek opery.

Jitka Zerhauová je pěvkyní krásného hlasového materiálu mimořádného zabarvení, šíře i rozsahu a značné zvukové intenzity.

K rolím, ve kterých obohatila brněnské operní jeviště svými znamenitými pěveckými i hereckými schopnostmi patří Maddalena v Rigolettovi G. Verdiho, Fenéna v Nabuccovi téhož skladatele, zopakovala si Carmen G. Bizeta, Donu Elvíru v Donu Giovannim W. A. Mozarta, Dalilu v opeře Samson a Dalila C. Saint-Saënse, Suzuki v Madama Butterfly G. Pucciniho, dále je to byla Taťána v Evženu Oněginovi P. I. Čajkovského, Klytaimnestra v Elektře R. Strausse, Charlotta v Massenetově Werherovi. Její nejmilejší rolí je Amneris v Aidě G. Verdiho, v které slavila velký úspěch. Z českých skladatelů vytvořila na brněnském jevišti skvělou Ježibabu v Rusalce A. Dvořáka, Káču v Čertovi a Káče téhož skladatele, kde uplatnila svůj komediální talent, Fjoklu Ivanovnu v Ženitbě B. Martinů, Obchodnici s rybami v Juliettě téhož skladatele. Zpívala Rychtářku a Stařenku Buryjovku v Její pastorkyni L. Janáčka, Lapáka v Příhodách lišky Bystroušky téhož skladatele. Její poslední rolí je Cieca, Giocondina matka v opeře La Gioconda A. Ponchielliho.

Její barevný a přirozený mezzosoprán vždy zářil na operních scénách i na koncertních podiích. Věnuje se také písňové tvorbě a účinkuje v oratoriích a kantátách. Ztvárnila také Zefku v Zápisníku zmizelého L. Janáčka, její krásně zbarvený hlas zazněl v cyklu Cigánských melodií A. Dvořáka nebo v Romancích H. Purcella. Odborná kritika ocenila její interpretaci operního a písňového repertoáru slovy "mezzosoprán typicky lyrické povahy s mimořádně vyrovnanými horními a spodními polohami, materiál s krásným kovovým leskem a jemným interpretačním půvabem“.

Jitka Zerhauová spolupracovala s rozhlasem a televizí a účinkovala na operních scénách a koncertních pódiích nejen doma, ale také v zahraničí, kde reprezentovala české pěvecké umění. Založila agenturu Amneris, která je významnou institucí brněnského kulturního života.

Svými vynikajícími pěveckými výkony a tvárným operním herectvím se zařadila do galerie významných současných operních pěvců.

Eva Šlapanská