Odpočítáváme! Už jen 3 dny do světové premiéry opery Monument! Přečtěte si rozhovor s libretistou a režisérem díla Davidem Radokem na Opera+

  • 15_0LB9363
  • 34_0LB9429
  • 39_0LB9449
  • 43_OLB7043
  • 51_OLB7062
  • 79_OLB7169
  • 62_OLB7103
  • 9_0LB9338
  • 97_OLB7234

David Radok: Hudba je nejlepší způsob, jak otevřít uzavřený mozek a navést myšlenky z jiných úhlů

Pane režisére, v textu k opeře Monument se na webu Národního divadlo Brno píše, že ve svém libretu nevytváříte realistický text, ale že v deseti scénách zachycujete atmosféru a absurditu situací, do nichž jsou lidé manipulováni blíže neurčeným politickým režimem. Můžete k tomu říci něco více? Co mají diváci od nové opery čekat?
Nepokoušel jsem se zachytit příběh dokumentaristicky, ale jen vycházet ze situací, které mohly za daných okolností případně nastat. Text ale konkrétně a dalo by se říci „realisticky“ zrcadlí jednání postav. Nejedná se o poetickou stylizaci, ale o prozaickou formu textu, umocněnou mírnou absurditou inspirovanou absurditou reálné stavby Stalinovy sochy.

Je takový námět vůbec vhodný pro operu? Kdo s tímto námětem vlastně přišel? Mně to osobně velmi láká a zajímá, ale čím nalákáte diváky řekněme konzervativnější nebo opatrnější či méně znalé historických faktů kolem Stalinova pomníku na Letné? A jaké bude vaše režijní pojetí?
Málo skutečných událostí obsahuje tolik dramatických ingrediencí jako okolnosti Stalinova pomníku. Realita zde zdaleka přesahuje invenci fikce. Tím přesahuje i dramatičnost antické tragédie. Domnívám se, že málokteré skutečné předlohy obsahují tolik materiálu pro dramatika jako tento fakt. Otázka ovšem je, kolik se nám podaří z tohoto bohatého materiálu dobře zužitkovat. Nejde postihnout vše, pokoušel jsem se jen vystihnout esenci některých situací.
Nápad na jakýsi dramatický text jsem měl částečně v hlavě a částečně v šuplíku dlouho.
Nikoho nikdy na nic nelákám. Naopak bych rád odradil milovníky sentimentálních vyústění, romantických příběhů, krinolín a vysokých C.

Celý rozhovor najdete zde.