+

Ponava (Zmizelé řeky) - komorní opera inspirovaná brněnským podzemím

Ensemble Opera Diversa připravuje na 20. března 2014 v divadelním sále brněnské Reduty představení své nejnovější hudebně-divadelní produkce s názvem Ponava (Zmizelé řeky). 

Pavel Drábek | Ondřej Kyas
PONAVA (ZMIZELÉ ŘEKY)

Čtvrtek 20. 3. 2014 v 19 h
Divadlo Reduta, Zelný trh 4, Brno

dirigentka: Gabriela Tardonová, scénografie: Sylva Marková, režie: Tomáš Studený

Vstupenky na představení si můžete pohodlně zakoupit přes internet zde.

Premiérové uvedení této komorní opery v prosinci loňského roku se setkalo s vřelou reakcí publika i s kladným přijetím kritiků. Ponava je v pořadí čtvrtou celovečerní operou Ensemblu Opera Diversa a vůbec první, která vznikla ve spolupráci s Národním divadlem Brno přímo pro prostor Divadla Reduta. Nová opera z „diversní“ dílny tentokrát otevírá vážnější témata, z nichž dominantním byla pro skladatele Ondřeje Kyase zamlčovaná minulost. V Ponavě se ale neobjevují žádné konkrétní reálie, jako třeba likvidace různých etnických menšin nebo poválečný odsun německého obyvatelstva. Vystupují tu symbolické postavy a celý příběh je spíše metaforický. Hraje se o mechanismech moci a manipulaci, ale také v osobní rovině – o rozhraní mezi vědomím a nevědomím, rozumem a šílenstvím, světlem a tmou, povrchem a hlubinou. 

IMG_6960_foto_David_Konecny.jpg

Název Ponava odkazuje k Brnu a říčce Ponávce tekoucí jeho podzemím, k jedné z mnoha zmizelých řek – těch, které protékají městem a překážejí. Takové jsou v Londýně, v Paříži, v Miláně, v Moskvě, v Praze nebo v Torontu. Libretistu Pavla Drábka inspirovalo podle jeho slov především uvědomění, jak si vytváříme, přizpůsobujeme a ochočujeme historii. Svou roli ale sehrála i jeho celoživotní fascinace řekami, již lze vystopovat i v několika starších Drábkových textech.

IMG_7095_foto_David_Konecny.jpg

Zajímavostí také je, že inscenace vznikla poprvé přímo pro divadelní sál Reduty. Režisér Tomáš Studený se scénografkou Sylvou Markovou se toho snažili využít, a „diverzní“ jevištní výrazivo, stále sice velmi oproštěné po vzoru chudého divadla, rozvinout na plnohodnotné scéně. Dosud totiž soubor účinkoval především v alternativních prostorech. Scénografie staví hlavně na světle a na projekci do mlhy uzavřené v průhledném kvádru. S využitím těchto prostředků se daří vytvářet velmi sugestivní prostor pro nepopisný pohybový a emotivní projev zpívajících herců. Hra se dotýká mnoha nepohodlných věcí a otázek ukrytých hluboko v podzemí, stejně tak ale i v nás samotných. Představení řídí již stálá dirigentka souboru Gabriela Tardonová. V hlavních rolích vystoupí Lucie Kašpárková, Aleš Janiga a David Vonšík. 

IMG_7170_foto_David_Konecny.jpg

„… Tvůrci zřejmě chtěli abstraktními obrazy vytěsnit všechno nepodstatné – tedy jen pocitově vyjádřit dávné ponorné řeky, nad nimiž se lidská civilizace hemží jako mravenci v mraveništi, možná diváky podprahově přivést k zamyšlení o marnostech našich životů, pootevřít průhled do mystických tajemných sil… … je samozřejmě namístě pochybovat, zda je něco takového vůbec na jevišti možné, na druhé straně je takový cíl operní inscenace sympatický a vizionářský…“ (Josef Herman, Divadelní Noviny, 23. 1. 2014) 

IMG_7201_foto_David_Konecny.jpg

Kdy hrajeme

Pondělí 14. 11. 2016 19.0021.00
Hosté
 
Dýňový démon ve vegetariánské restauraci
Divadlo Reduta, Mozartův sál - Zelný trh 4
Čtvrtek 1. 12. 2016 19.0021.00
Hosté
 
Mozartův sál - Muž a žena v loďce
Divadlo Reduta, Mozartův sál - Zelný trh 4