Představení Aidy dne 26. 11. 2015 je věnováno významnému životnímu jubileu Václava Věžníka

Představení Verdiho Aidy dne 26. listopadu 2015 je věnováno významnému životnímu jubileu Václava Věžníka, významného operního režiséra, který je zároveň i autorem inscenace.  

Před 85 lety, 1. srpna 1930, se v Brně narodil přední český operní režisér Václav Věžník, režisér opery Státního (později Zemského a nyní Národního) divadla v Brně v letech 1954-1993.

IMG_0658.JPG

V režiích Václava Věžníka se objevuje dějová bohatost a časté využívání předeher k otevírání počátku příběhu. Václav Věžník nastudoval 180 oper světového i českého repertoáru nejen na mateřské scéně, ale i na dalších tuzemských a zahraničních scénách. V roce 1958 inscenoval první scénickou podobu Janáčkovy opery Osud. Ve stejném roce nastudoval Pucciniho Toscu, která patřila k jeho režijním úspěchům, stejně jako o čtyři roky později opera současného skladatele J. F. Fischera Romeo, Julie a tma. V Gerschwinnově opeře Porgy a Bess v červnu 1968 uplatnil jako jeden z prvních režisérů veškerou divadelní techniku nové budovy Janáčkova divadla. Doménou Václava Věžníka je česká operní tvorba. V zahraničí inscenoval díla českých operních skladatelů, zejména B. Smetany a L. Janáčka. Václav Věžník byl vyhledávaným režisérem na zahraničních scénách, např. v Braunschweigu byl od roku 1971 stálým hostem.

V opeře brněnského divadla působil Václav Věžník plných 60 let. Jeho inscenace Verdiho oper Nabucca, Rigoletta, Aidy a Traviaty dosáhly největší reprízovosti, stejně jako Don Giovanni W. A. Mozarta a Její pastorkyňa L. Janáčka. Jeho inscenace Verdiho Aidy je od roku 2003 stále na repertoáru Janáčkovy opery.

„Hudba mne vždy musí uchvátit“, říká Václav Věžník, „už jako student jsem stále poslouchal opery. Po návratu z divadla každý den ještě v rozhlase dlouho do noci. Jednou jsem slyšel z jakési italské stanice operu, kterou jsem dosud neznal. Tak mne zaujala, že jsem si okamžitě vybavoval dramatický děj. Dodatečně jsem zjistil, že to byl Prokofjevův Hráč. Tak musí působit dobrá muzika! Operní muzika!“.

Václav Věžník se věnoval také pedagogické práci, byl profesorem operní režie na Janáčkově akademii múzických umění v Brně, kde vychoval několik absolventů, kteří se uplatňují jako operní režiséři a pedagogové.

Pro milovníky opery napsal poutavou knihu Můj život s operou, která je osobní i uměleckou výpovědí autora a v současné hudební literatuře je zcela ojedinělou publikací. Napsal také knihu „Zpívali v Brně“, a po jejím velkém úspěchu vydal i druhý díl.

„Jsem osudu vděčen za to, že jsem mohl lásku k opernímu divadlu předávat a snad přinést něco radosti těm, kteří si je také oblíbili“, říká Václav Věžník.