Sezona 2017/2018

Nebezpečné vztahy aneb rekonstrukcí s úsměvem

Tématem nadcházející operní sezony jsou mezilidské vztahy! Vášnivé, něžné, složité, nebezpečné – jsou součástí našeho života, přestože nám ho mnohdy komplikují, nemůžeme bez nich být. Děláme chyby a hledáme cestu, jak na ně. Tak proč se nepoučit od operních hrdinů? Vždyť leckterá opera by mohla posloužit jako základ psychologické studie.

 

Michal Nejtek: Pravidla slušného chování v moderní společnosti
Vztahům vládnou pravidla!
Narodit se není komplikované. Zemřít je jednoduché. Žít mezi těmito dvěma událostmi není nutně nemožné. Prostě stačí přizpůsobit se pravidlům a akceptovat jejich doporučení. Východiskem pro novou operu dvojice renomo­vaných umělců mladé generace, skladatele Michala Nejtka a režiséra Jiřího Adámka, která vznikla přímo pro soubor Janáčkovy opery NdB, se stala stejnojmenná hra Jean‑Luc Lagarce. Na „buñuelovsky“ pojaté absurdní slavnostní hostině chór čtyř pěvců – odvěkých strážců tradic a noblesy – provede diváky životem od naro­zení až po smrt skrze pravidla společenského chování.
Detail inscenace

Světová premiéra: 15. září 2017 v divadle Reduta

Dirigent: Pavel Šnajdr
Režie: Jiří Adámek
Scéna: Ivana Kanhäuserová
Kostýmy: Adriana Černá

 

Gaetano Donizetti: Nápoj lásky
Zamilovat se a nepřijít o rozum – to je umění vztahu.
Potřebujete získat lásku, nebo na ni naopak zapomenout? To vám zařídí elixír doktora Dulcamary! Stačí jedna lahev a vše je hotovo! Donizetti byl jedním ze slavné trojice skladatelů, jejichž díla v první polovině 19. století zcela ovládla italská jeviště a postupně se rozšířila po celé Evropě a v zámoří. Jeho Nápoj lásky patří díky Donizettiho hudbě od své premiéry do dnešních dnů k nejpopulárnějším operám. Hořkosladký příběh plachého Nemorina, který se zamiluje do bohaté Adiny a snaží se získat její náklonnost prostřednictvím „nápoje lásky“, je vděčnou příležitostí pro pěvecké představitele, jimž skladatel napsal řadu krásných duetů a árií včetně té nejslavnější Nemorinovy Una furtiva lacrima.
Detail inscenace

Premiéra: 20. října 2017 v Mahenově divadle

Dirigent: Ondrej Olos
Režie: Madgalena Švecová
Scéna: Andrej Ďurík
Kostýmy: Eva Jiřikovská

 

Charles Gounod: Faust a Markéta
Vztah i Bůh existují pro toho, kdo v ně věří.
Nejslavnější opera francouzského skladatele Charlese Gounoda čerpá námět z neméně slavného díla – dvoudílné hry Johanna Wolfganga von Goetha založené na německé pověsti o muži, který vyměnil svou duši s ďáblem za vědění a moc. Libretisté opery Barbier a Carré ne­zpracovali Goetha v celé jeho šíři, ale hlavní hrdinkou se zde stává nevinná dívka Markétka, jež také na rozdíl od Fausta dojde spasení a unikne moci ďábla. Faust byl Gou­nodův první velký úspěch a založil jeho mezinárodní slávu. A není divu, skladatel dobře věděl, jak vystavět na jevišti působivé divadlo a co hudební číslo, to jeden z hitů opery 19. století – Markétina píseň o krá­li z Thule, šperková árie, Mefistova árie o zlatě, Valentinovou loučení s Markétou nebo velké sborové scény.
Detail inscenace

Premiéra: 16. prosince 2017, Brno-výstaviště v pavilonu P

Dirigent: Marko Ivanović
Režie: Jiří Heřman
Scéna: Pavel Svoboda
Kostýmy: Lenka Polášková
Choreografie: Jan Kodet

 

Petr Iljič Čajkovskij: Piková dáma
Hráčská vášeň vztahům nesvědčí!
Trojka, sedma, eso… tři karty, které vždy vyhrávají. Tajemství, jehož získání mladý carský důstojník Heřman obětuje nejen milostný vztah k mladičké Líze, ale pro nějž se stane i vrahem. Předposlední Čajkov­ského opera vznikla na objednávku Mariinského divadla v Petrohradě a stejně jako v případě Evžena Oněgina se skladatel pro námět obrátil k literárnímu odkazu A. S. Puškina. Do předlohy však Čajkovskij výrazně zasáhl a dokonce sám napsal texty k některým ári­ím. Přestože Pikovou dámu skladatel načrtnul během pouhých 44 dní, je zřetelně dílem zkušeného operního autora a dramatika a Piková dáma tak právem patří k jeho nejúspěšnějším operám.
Detail inscenace

Premiéra: 17. února 2018 v Mahenově divadle

Dirigent: Robert Kružík
Režie: Martin Glaser
Scéna: Pavel Borák
Kostýmy: Markéta Oslzlá-Sládečková

 

Jiří Teml: Kocour v botách
Kdo je nejznámější pohádkový kocour? Přece ten v botách!
Vždy šarmantní, vždy připraven porazit obra nebo zachránit princez­nu. A vůbec nevadí, že vlastně bydlí na pražském Žižkově. Jenže se mu nechtějí chytat myši a místo toho se učí francouzsky. Myši se radují, ale domovnice nadšená není a kocoura vyhodí z domu. A tak se vydá na dobrodružnou cestu do Francie. A spolu s ním za dobrodruž­stvím vyrazí i děti, protože tato operní pohádka je určena speciálně pro ně. Jejím autorem je významný současný český skladatel Jiří Teml, který má s tvorbou pro malé publikum bohaté zkušenosti. Inscenace je určena dětem ve věku 4 – 9 let.
Detail inscenace

Premiéra: 23. března 2018 v divadle Reduta

Dirigent: Valeria Maťašová
Režie: Marek Mokoš
Scéna a kostýmy: David Janošek

 

Wolfgang Amadeus Mozart: Così fan tutte
Netestujte vztahy, riskujete, že vaše přítelkyně věnuje svůj cit jinému.
Takové jsou všechny aneb Škola milenců, tak zní titul třetí opery, která vznikla z uměleckého partnerství libretisty Lorenza da Ponteho a skladatele Wolfganga Amadea Mozarta. V lidských vztazích totiž nikdy nic není černobílé a v této opeře to platí obzvlášť. Mozart tak vlastně navázal na předešlá díla Don Giovanni a Figarova svatba, která lze těžko zařadit do přesné škatulky – vždy z nich na nás mezi dramatem vykukuje uličnický úsměv a naopak za smíchem se ledaskdy skrývají slzy a hněv. Tak tomu je i zde – dva mladíci Ferrando a Guglielmo ponoukáni skeptickým donem Alfonsem se převléknou za cizince, aby vyzkoušeli věrnost svých snoubenek. Jenže než celá hra skončí, uváznou ve vlastní síti falešné hry s city.
Detail inscenace

Premiéra 18. května 2018 v Mahenově divadle

Dirigent: Jakub Klecker
Režie: Anna Petrželková
Scéna: Eva Jiřikovská
Kostýmy: Hana Knotková