Operní sezóna 2018/2019 je odtajněna!

Janáčkova opera NdB si pro vás přichystala samé slavné operní skvosty - Libuše, Příhody lišky Bystroušky, Don Carlos či Lidský hlas / Tři fragmenty z Juliette. Všechny tyto inscenace spojuje velké téma snu... přijďte se s námi zasnít.  

Repotáž České televize z oficiální tiskové konference k chystané sezóně 2018/2019 - ZDE

............................................................................................................................................................................................

Sny… všichni je máme, větší či menší. Z našich snů se rodí říše i každodenní maličkosti, bez nich by nebylo nic… I díla nadcházející sezony v sobě nesou sen. Sen o budoucnosti českého národa kněžny Libuše. Sen o člověku vetkaný do matérie přírody v Janáčkově Lišce. Sen o svobodě pro národ i jednotlivce, který je jiskrou, co vznítí požár Dona Carlose. Sen o světě snů, v němž uvázne Michel s Juliettou... Pojďte s námi snít!  

Bedřich Smetana: Libuše

  • Dirigent: Robert Kružík
  • Režie: Jiří Heřman
  • Scéna: Tomáš Rusín
  • Kostýmy: Zuzana Rusínová-Štefunková
  • Premiéra 7. září 2018, Brno-výstaviště v pavilonu P

Bohové věční tamo nad oblaky s milostí shlížejte na tuto zem!

Vznik samostatného československého státu patří k nejdůležitějším událostem našich dějin. K němu směřovaly snahy českých vlastenců a politiků po celé 19. století a podzim roku 1918 se stal jejich naplněním a začátkem nové éry našeho národa. Boj o českou státnost se stal neodmyslitelnou součástí umělecké tvorby a dal vzejít dílům, která se stala trvalým symbolem naší národní kultury. Takovým dílem je i slavnostní zpěvohra Libuše Bedřicha Smetany zachycující mýtus o bájné české kněžně. Bylo Smetanovým přáním, aby opera, která vrcholí velkolepou scénou věštby budoucnosti českého národa, byla dílem určeným k "zvláště památným dnům" a tak se i stalo. Na repertoár brněnské opery se mýtus o bájné české kněžně a zrození rodu Přemyslovců vrací téměř po čtyřiceti letech a slavnostní premiéra se odehraje v místech, jež za svou existenci vděčí právě vzniku samostatné republiky – na brněnském výstavišti. Režisér Jiří Heřman je umělcem, pro něhož jsou netradiční místa vyhledávanou výzvou, a že se rozlehlý pavilon P může změnit v jedinečný divadelní prostor, kde hlediště a jeviště splývá v jedno, dokázal už se svou inscenací Fausta a Markéty. Spolu s ním se na Libuši bude podílet scénograf Tomáš Rusín a kostýmní výtvarnice Zuzana Rusínová-Štefunková, osvědčený tandem z jedinečné inscenace opery Láska na dálku. V hlavních rolích Libuše a Přemysla se představí manželský pár Lucie a Jiří Hájkovi.

 

Leoš Janáček: Příhody lišky Bystroušky

  • Dirigent: Marko Ivanović
  • Režie: Jiří Heřman
  • Scéna: Dragan Stojčevski
  • Kostýmy: Alexandra Grusková
  • Choreografie: Jan Kodet
  • Premiéra 17. listopadu 2018 v Janáčkově divadle

Příroda kolem mne opsala kruh, který nemohu překročit, sedím v něm a učím se milovat život.

Žádná opera není tak spojena s Brnem a jeho okolím jako Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky, proto nová inscenace, která zahájí slavnostně 6. ročník festivalu, bude dílem souboru Janáčkovy opery NdB. Do světa Janáčkových oper s ní poprvé vstoupí jeden z nejlepších českých režisérů Jiří Heřman. Každá Janáčkova opera je originálem a nejinak tomu je v případě Bystroušky, kde se na jevišti prolíná svět lidský s tím zvířecím. Je lyrická a melodická, jiskří humorem, laskavým a trošku janáčkovsky pichlavým zároveň a zaujme zemitostí a laskavou životní filozofií o věčném koloběhu života. Na počátku příběhu o mazané lišce, bylo rozhodnutí brněnské redakce Lidových novin přinášet svým čtenářům kreslené obrázky s vtipným textem. Domácnost u Janáčků patřila k pravidelným čtenářům Lidových novin a skladatele kreslené příběhy zaujaly, ale z původních kapitol seriálu jich vybral jen deset. Těsnohlídkovo vyprávění končí svatbou Bystroušky a Zlatohřbítka. Janáček se však oproti původní předloze odhodlal k závažné změně a nechal hlavní postavu zemřít, neboť jako pravý dramatik cítil potřebu katarze. Skrze malou lištičku na konci opery nám však Janáček připomíná nekonečný koloběh života. V titulní roli Pavla Vykopalová a Jana Šrejma Kačírková, v roli Revírníka Svatopluk Sem a Jiří Sulženko.

Giuseppe Verdi: Don Carlos

  • Dirigent: Jaroslav Kyzlink
  • Režie: Martin Glaser
  • Scéna: Pavel Borák
  • Kostýmy: Markéta Sládečková
  • Premiéra 2. února 2019 v Janáčkově divadle 

Je důležitější, jak člověk osud přijímá, než to, jaký ten osud je.

Politické intriky, náboženství a zakázaná láska – tak by se dalo ve stručnosti shrnout jedno z vrcholných děl italského mistra Giuseppe Verdiho Don Carlos. Dílo inspirované dramatem německého básníka F. Schillera bylo pro skladatele završením umělecké etapy směřování k uzavřenému dramatu nejvyšších divadelních kvalit. Don Carlos je často označováno jako velká opera, ale jeho centrem je mistrovsky propracované komorní drama několika lidí, kteří se ocitnou uprostřed politické hry ovládané mocí mimo jejich dosah. I když se volně inspiroval historickými událostmi jako u všech Verdiho vrcholných děl je historie pouze rámcovým pozadím a na prvním místě se ocitá nadčasový příběh, psychologická propracovanost postav a mistrovské hudební zachycení jejich nejhlubších emocionálních stavů, ať je to hluboce dojemná zpověď krále Filipa “Ella giammai m‘amò” či zoufalý výkřik princezny Eboli “O don fatale” nebo slavná árie Alžběty “Tu che le vanita”. Intimní části jsou ruku v ruce s velkolepými sborovými výstupy, jako je např. scéna autodafé, jež patří ve Verdiho tvorbě k těm nejpůsobivějším. V titulní roli italský tenorista Luciano Mastro spolu s Peterem Bergerem, roli Alžběty ztvární Pavla Vykopalová a Linda Ballová.

 

Francis Poulenc: Lidský hlas / Bohuslav Martinů: Tři fragmenty z Juliette

  • Dirigent: Marko Ivanović
  • Režie: David Radok
  • Scéna: David Radok
  • Kostýmy: Zuzana Ježková
  • V koprodukci s Opera Göteborg
  • Premiéra 14. června 2019 v Janáčkově divadleSny přichází před úsvitem.

Přivádí vás k šílenství vypadávající telefonní spojení? Představte si, že se to děje během hovoru s milencem, který se s vámi rozešel. Absurdní až surrealistická situace, kdy zoufalá ženy přemýšlí nad sebevraždou a zároveň je hovor neustále přerušován, tvoří obsah monodramatu Francise Poulenca Lidský hlas na základě hry Jeana Cocteau, který je první částí červnové premiéry na závěr sezony 2018/19. Režisér David Radok se na brněnské jeviště vrací po úspěšném večeru dvou jednoaktovek Modrovousův hrad/ Očekávání s projektem, kterým pokračuje ve zkoumání komplikovaných vztahů muže a ženy, skutečného i domnělého, kde je současnost konfrontována s reálnou i fiktivní minulostí a postavy se pohybují ve světě představ a snů. V druhé polovině večera zazní Tři fragmenty z Juliette Bohuslava Martinů. Tato surrealistická opera k takovému pojetí přímo směřuje a tři fragmenty, které skladatel vybral ze své opery Juliette a upravil přímo na původní francouzský text G. Neveuxa ještě pocit neskutečného a snového světa Michel a Juliette  umocňují. Sopránový part v Lidském hlasu a titulní roli Juliette ztvární vynikající švédská sopranistka Kerstin Avemo, která pravidelně spolupracuje s předními evropskými domy, jako jsou např. Teatro Real Madrid nebo Královská opera Stockholm.