The Cave a letadlo Antonov

  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (1)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (6)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (3)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (5)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (1)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (4)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (2)
  • Aus dem Totenhaus (c) Staatstheater Nuernberg (2)

Festival Janáček Brno se blíží k dvěma netrpělivě očekávaným operním produkcím letošního ročníku

Česká premiéra multimediální opery The Cave uměleckého i životního tandemu Steve Reich a Beryl Korot v podání Brno Contemporary Orchestra (út 11. října) a kontroverzní inscenace Janáčkovy opery Z mrtvého domu v provedení Staatstheater Nürnberg (st 12. října).  Další dvě ostře sledované produkce letošního ročníku festivalu Janáček Brno 2016. „Jsem si jistý, že tahle kontroverzní inscenace vyvolá v Brně velmi vášnivé diskuse. Přestože překračuje všechny možné hranice a tabu, tak pokud jsme ochotni chvíli přemýšlet a vnímat, zjistíme, že všechno nachází oporu v notách i v libretu,“ říká na adresu režijního pojetí opery Z mrtvého domu Calixta Bieita ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser.

Vidět a slyšet na živo operu The Cave se divákovi hned tak nepoštěstí. Jde o technicky i umělecky extrémně náročné dílo, na jehož provedení si hned tak někdo netroufne. Brno se tak stane jedním z mála míst na světě, kde se tato opera živě uvede. „Lidé budou odcházet a v hlavě budou mít spousty otázek. Každý bude zasažen něčím, co se ho osobně dotýká. Vymanit člověka ze stereotypu a inspirovat ho buď k nacházení nových východisek, nebo k uvědomění si starých pravd. To je asi podstatou této opery a to, co bych si přál,“ (citace z rozhovoru na Opera+) přeje si umělecký vedoucí BCO Pavel Šnajdr, zamotán do kilometrů kabelů pro zdárnou instalaci projekčních pláten.

Vedle těchto dvou velkých produkcí by ovšem fanouškům vokálního umění neměly uniknout dva hudební klenoty komornějšího ražení, a to v pondělí 10. října.  Jedinečný sborový cyklus pokračuje v Besedním domě koncertem Českého filharmonického sboru Brno s lektorským úvodem britského muzikologa a velkého janáčkovského badatele Johna Tyrrella a Vilu Tugendhat rozezní krásný lyrický soprán Martiny Jankové v Janáčkově Moravské lidové poesii v písních za doprovodu klavíristy Ivo Kahánka.