Ženitba

Bohuslav Martinů (1890-1959)

Výpis představení

libreto: Bohuslav Martinů
autor: Bohuslav Martinů
dirigent: Jakub Klecker
režie: Pamela Howard
scéna: Pamela Howard
kostýmy: Pamela Howard
asistent režie: Tomáš Pilař, Mojmír Starý

Osoby a obsazení

Podkoljosin Jakub Tolaš
Štěpán Milan Krobot
Ivan Ladislav Mlejnek
Fjokla Ivanovna Jitka Zerhauová
Kočkarjov Petr Levíček
Agafja Tereza Merklová Kyzlinková
Arina Adriana Hlavsová
Duňaška Zlatoslava Beňová
Anučkin Tomáš Krejčiřík
Ževakin Zoltán Korda

Orchestr Janáčkovy opery NDB

Premiéra 4. října 2009 v Mozartově sále Divadla Reduta

Inscenace vznikla v koprodukci s Mezinárodním hudebním festivalem Brno - Moravský podzim a za finanční podpory Nadace Bohuslava Martinů.

ZAŽIJTE OPERU SKUTEČNĚ ZBLÍZKA!

POSADÍME VÁS PŘÍMO NA JEVIŠTĚ!

Ženitba vznikla jako opera pro televizní studio NBC, naše inscenace ji přenáší do atraktivního prostředí přímo na jeviště – scéna i hlediště se stanou jediným prostorem. Vynikající herecké a pěvecké výkony sólistů opery budete mít jako pod mikroskopem a to vše ve vtipné a výtečně vypointované režii. Staňte se součástí operního představení přímo na jevišti Janáčkova divadla!

Režisérkou a zároveň výtvarnicí inscenace je Pamela Howard, která působí jako scénografka ve Velké Británii, Evropě a USA od roku 1960 a za tu dobu realizovala více než 200 produkcí. Během své umělecké dráhy spolupracovala s většinou národních i regionálních divadel a podílela se na vzniku několika velkých site-specific projektů s Johnem McGrathem. V současné době se mimo scénografii věnuje rovněž režii. Pravidelně vyučuje a vede mezinárodní workshopy a interdisciplinární  projekty pro divadelníky a je autorkou knihy What is Scenography? S Martinů Ženitbou se poprvé setkala v roce 2006, kdy navrhla instalaci a režírovala tři fragmenty z opery B. Martinů Ženitba pro The Miller Gallery of Contemporary Art v Pittsburghu.
 

A jak bude inscence, která se odehraje v netradičním prostoru jeviště Janáčkova divadla vypadat?

Slovy Pamely Howard: V roce 2006 jsem byla pozvána divadením oddělením Carnegie Mellon University v americkém Pittsburghu, abych prozkoumala a vytvořila inovační projekt. Rozhodla jsem se inscenovat tři fragmenty z Ženitby . Pittsburgh je město přistěhovalců – 57 národností – každá si udržuje svou původní identitu, ačkoliv se postupně začleňuje do širší americké společnosti. Jako vnučka právě takových přistěhovalců znám osobně tyto nesnesitelné, mezi sebou bojující a svárlivé lidi. Začala jsem tedy uvažovat o prostředí, které Martinů mohl v New Yorku znát a rozhodla jsem se, že bych mohla přenést Gogolův příběh do světa ruských emigrantů v New Yorku roku 1953. A umožnit tak, aby se Gogolovy přemrštěné ruské charaktery staly staromódními ruskými přistěhovalci, kteří žijí v New Yorku, jako by byli ve “staré vlasti”. Pouze Agafja, neprovdaná devětadvacetiletá dívka s dlouhým nosem, která neumí mluvit francouzsky, je první generací americké dívky. Dívky, která se zmítá mezi omezeností lidí, jež museli z ničeho znovu vybudovat své životy, a svým neuskutečnitelným snem provdat se za “Caryho Granta”. To také posouvá dílo od konvenční dobové kostýmované opery.

Z ohlasů v médiích:

„Ženitba se stala výjimečnou příležitostí pro několik brněnských sólistů mladší generace, kteří ukázali že jsou schopni být skutečnými zpívajícími herci. Nesmělý a pohodlný Podkoljosin - Jakub Tolaš, jeho protřelý kumpán - Petr Levíček i povedená trojice směšných figurek v podání Tomáše Krejčiříka, Zoltána Kordy a Ladislava Mlejnka, to je společně s neodolatelnými kulisami, rekvizitami a kostýmy skutečný "koncert"

Český rozhlas 8.10.2009, Petr Veber

ŽENITBA oficiální video

Kdy hrajeme