Marika Blahoutová
MgA. Marika Blahoutová
Absolvovala gymnázium v Jablonci n. N., Experimentální taneční školu v Liberci a Akademii Múzických Umění v Praze, obor choreografie na taneční katedře hudební fakulty. Hlavní obor studovala u profesora Pavla Šmoka, který zásadně ovlivnil její tvorbu.
Svou taneční kariéru zahájila roku 1989 v Divadle F. X. Šaldy v Liberci. Roku 1991 absolvovala tří měsíční stáž v Eternia Dance Theater ve Švédsku.
V letech 1991-1999 působila jako sólistka Pražského komorního baletu Pavla Šmoka, kde tančila v choreografiích Pavla Šmoka (Z mého života, Trio g-moll, vdovu v Holoubkovi, Zjasněná noc, Stabat Mater, Sinfonieta, Divertimento, Špásování, Suita, Záskok, Titanic, Rossiniáda, Po zarostlém chodníčku,…), Jiřího Kiliána (Piccolo Mondo, Stoolgame, Šest tanců, Večerní písně), Petra Zusky (Šibeničky, Seul, V mlhách, Komboloi), Petra Tyce (Čtyři biblické tance, Ithaka 2888), Libora Vaculíka (Moře plné slz, Rozloučení), Roberta Northa (Smrt a dívka) atd.
Roku 1999 získala angažmá u švýcarského choreografa Jochena Heckmana v Ballet Theater Augsburg.
Choreografické práce na HAMU jsou „Toman a lesní panna“, „Tak dost“, „Čtyřhlasá fuga“, „Klavír a flétna“, samostatné celovečerní představení – „Po oříšku“, a choreografie balet-opery „Hry o Marii“ v Severočeském divadle v Ústí n. L.
V Augsburgu vytvořila detektivní choreografii „Vdova“ (2000).
Pro Pražský komorní balet postavila roku 2001 humornou choreografii „Saturnin“.
Roku 2002 vytvořila choreografii pro operu ND „Don Giovanni“ ve Stavovském divadle a choreografii pro černé divadlo „WOW“.
Od roku 2015 spolupracuje s Baletem Bohemia jako asistent, choreograf a light designer. Nastudovala zde choreografii Petra Zusky „V mlhách“. Vytvořila své vlastní choreografie: „Ave Maria“ (2016), „Tintin a zlaté střevíce“ (2017), „V kleci“ (2018) a celovečerní představení „Inspirace fyzikou“ (2020) ke 100letému výročí založení ČVUT.
V letech 2017 a 2019 opět spolupracovala s Divadlem opery a baletu v Ústí n. L., kde vytvořila ve své režii a choreografii 2 celovečerní balety- „Peer Gynt a Carmen“ (2017) a výpravný celovečerní balet na hudbu S. Prokofjeva, „Romeo a Julie“ (2019).
Marika Blahoutová působí také jako pedagog tance. V minulosti vyučovala choreografii na katedře tance na HAMU, byla lektorkou pro pohybovou výchovu na katedře rekreologie FTK UP v Olomouci a porotkyní na celostátních Přehlídkách amatérského tance.
Roku 1997 byla nominována na cenu Thálie za roli vdovy v Holoubkovi (choreografie Pavla Šmoka).
Roku 1998 získala ocenění za nejlepší choreografii (Toman a lesní panna, Tak dost) na Celostátní choreografické soutěži v Olomouci.