Aktuality

Festival Janáček Brno 2022 QUO VADIS letos na podzim

31. května 2022
Markéta Mikšíková

Česká dirigentská špička na jednom festivalu! V nadcházejícím ročníku festivalu Janáček Brno se sejdou proslulí čeští dirigenti Jakub Hrůša, Tomáš Hanus, Tomáš Netopil a Marko Ivanović. 

Osmý ročník festivalu Janáček Brno 2022 nese velmi výstižné téma „Quo Vadis“, je to citace z duchovní kantáty Felikse Nowowiejského, oblíbeného díla Leoše Janáčka. Nese s sebou velké humanistické poselství, které se zrcadlí v Janáčkově tvorbě zejména v dílech se slovanskou inspirací.

Janáček Brno se uskuteční ve dnech 2. – 20. listopadu 2022 a diváky opět čeká nabitý program v podání předních operních domů, věhlasných dirigentů, režisérů a interpretů. “Festival Janáček Brno získal jedno z nejprestižnějších ocenění, jaké operní festivaly mohou získat. Jako první a dosud i jediný operní a hudební festival v České republice obdržel The International Opera Award  za nejlepší festival roku 2018,” připomíná ředitel Národního divadla Brno Martin Glaser. 

Festival nabídne v roce 2022 výjimečné operní i koncertní produkce. Slavnostní zahájení bude patřit výjimečnému projektu. “ Před více než dvěma lety mne dirigent Jakub Hrůša oslovil s myšlenkou uvést Janáčkovu operu Z mrtvého domu společně s jeho Glagolskou mší scénicky. Takovému podnětu se nedalo odolat, obzvláště se souborem Janáčkovy opery NdB, který patří ke špičkovým interpretům Janáčkovy hudby. Inscenace bude zároveň živě přenášena v rámci programu OperaVision, jehož jsme součástí.” říká Jiří Heřman, umělecký šéf Janáčkovy opery NdB a režisér inscenace v jedné osobě. 

Obrovskou šíři v možnostech interpretace Janáčkových oper ukazuje festival už tradičně a ani ročník 2022 nebude výjimkou. Grand Théâtre de Genève přijede s inscenací Káti Kabanové režisérky Tatjany Gürbaca v hudebním nastudování Tomáše Netopila. Pražské Národní divadlo pak předvede zpracování téže opery, za kterým stojí režisér Calixto Bieito a dirigent Jaroslav Kyzlink. Diváky tak čekají dva velmi zajímavé interpretační pohledy.

Další výjimečné představení předvede Velšská národní opera, která přiveze Věc Makropulos v režii Olivie Fuchs pod hudebním vedením Tomáše Hanuse. Národní divadlo v Praze pak festival zakončí operou Plameny od Ervína Schulhoffa opět v režii Calixta Bieita. “Plameny tvoří zajímavou paralelu k Věci Makropulos. Tam, kde Janáčkova Elina najde své vysvobození skrze smrt, jejíž konečnost naplňuje náš život, je Schulhoffův Don Juan potrestán za svoje činy tím, že musí zůstat navěky nesmrtelný, “ dodává Patricie Částková, dramaturgyně Janáčkovy opery NdB. 

Koncertní řada festivalu reflektuje inspirace slovanskou kulturou nejen v Janáčkově díle, ale i v tvorbě dalších skladatelů, především jeho současníků. Z bohaté koncertní řady to bude již zmíněná kantáta Quo Vadis pod taktovkou Johna Fioreho s orchestrem Janáčkovy opery NdB a sborem SND. “Janáček chtěl Quo Vadis za každou cenu v roce 1910 provést, ale nepodařilo se mu dát dohromady orchestr. Uslyšíme tedy po 112 letech v Brně dílo, které si Janáček tolik přál, aby zde zaznělo.”, říká muzikolog Jiří Zahrádka. Z dalších koncertů to pak jsou vynikající tělesa, jako Orchestre de la Suisse Romande, orchestr Welsh National Opera a Symfonický orchestr Českého rozhlasu. Komorní koncertní řada představí špičkové soubory, jako jsou Pavel Haas Quartet, Zemlinsky Quartet a nebude chybět ani Janáčkův Zápisník zmizelého ve dvou provedeních, první mezinárodně oceněný s Juliem Drakem, Nicky Spencem a Václavou Krejčí Houskovou a druhý v instrumentaci Miloše Štědroně s neméně známou interpretkou Ivou Bittovou a předním českým tenoristou Jaroslavem Březinou.

Festival podporuje a dává prostor také nejmladší generaci umělců ve spolupráci s Konzervatoří Brno a Janáčkovou akademií múzických umění. V rámci programu tak zazní např. dvě premiéry nových oper skladatelek Markéty Brothánkové a Noemi Savkové.

Další informace i kompletní program najdete na www.janacek-brno.cz.