Klára Složilová Roztočilová
Po studiích na gymnáziu absolvovala Pedagogickou fakultu Masarykovy univerzity v Brně, obor Učitelství Českého jazyka a literatury a Hudební výchova pro 2. stupeň ZŠ. Celoživotně ji provází zájem o sborový zpěv, který po absolvování akreditovaných sbormistrovských kurzů vyústil v odborné studium Dirigování sboru pod pedagogickým vedením doc. Josefa Pančíka na Janáčkově akademii múzických umění. V rámci Komorní opery JAMU nastudovala v Divadle na Orlí se sborem Smetanovu Prodanou nevěstu (2013), Purcellovu Bouři (2014) či Janáčkovy Příhody lišky Bystroušky (2014), které byly uvedeny v rámci Mezinárodního festivalu Janáček Brno. Jako korepetitor se v KO JAMU podílela na nastudování Mozartova Dona Giovanniho (2015). Studium na JAMU pak v r. 2016 úspěšně zakončila absolventským koncertem obsahujícím náročné a capella kompozice skladatelů 20. století (P. Řezníček, J. Novák, Z. Lukáš). Pro Divadlo 2-15 hudebně připravila sbor v soudobé opeře Trautzl?!. Od sezóny 2016/2017 pracuje jako sbormistr operního sboru Janáčkovy opery Národního divadla Brno, s nímž nastudovala sbory v operách Hubička (2015), Hrabě Ory (2016), Nápoj lásky (2017), Cosi fan tutte (2018), Příhody lišky Bystroušky (2018), Hoffmannovy povídky (2019), Růžový kavalír (2019), Bohéma (2021). Její zájem je směřován rovněž k dětskému sborovému zpěvu; je druhou sbormistryní Dětského sboru Brno (uměl. vedoucí Valeria Maťašová), který mmj. připravuje děti do dětských rolí v opeře ND Brno. Pod jejím vedením rovněž působí smíšený pěvecký sbor Choirchestra, s nímž prezentuje průřez sborovým repertoárem od klasické české sborové literatury přes soudobou zahraniční a capella tvorbu až k nonartificiálním projektům.
- Co máte ráda na Brně?
Procházky po mizejících stopách industriální historie města, funkcionalistickou architekturu, náhodné objevování streetového umění TIMA, kulturu pouliční i institucionální, systém nočních rozjezdů, drobná každodenní setkání se známými, které člověk potká díky rozlohou nevelkému středu města…je toho hodně. Pro člověka mého oboru je Brno zajímavé také svou koncentrací pěveckých sborů. Dvě profesionální tělesa, několik vrcholně kvalitních vysokoškolských či samostatných smíšených sborů, dětský sbor v opeře i při filharmonii, mužské sbory… a bezpočet dalších sborů při gymnáziích a základních uměleckých školách či příležitostných spolků a ansámblů prezentující ve značné míře svou osobitou dramaturgii. Tradice založená Křížkovským, rozvinuta a prohloubena Janáčkem a opečovávaná nejen díky samostatnému studijnímu oboru sbormistrovství na zdejší akademii je zvláštní esencí již tak dosti fenomenálního Brna.
- Co pro vás znamená divadlo?
Divadlo je pro mě hlavně práce. Opera je práce. Aby se divák mohl nechat unést a povznést tou její krásnější částí – emocemi, které se snažíme vybudit a myšlenkami, na které chceme společnost někdy upozornit, musí se do tohoto momentu vše připravit a tvrdě nazkoušet – v mém případě se sborem. Přitahuje mě ta neuvěřitelná energie, kterou jsou naši sboristé schopni na jevišti vytvořit a poslat do hlediště (a někdy si musím dávat pozor, aby ta vlna nesmetla i mě při nácviku za klavírem :-D), ovšem za tím vším bývá mnoho hodin zkoušek, ze kterých se postupně rodí výsledný tvar inscenace. Je to však krásná práce, jejíž výsledek – ta zvláštní alchymie mezi jevištěm a hledištěm, kdy divák může vnímat takřka všemi smysly – je více než fascinující.
- Jaká je vaše nejoblíbenější opera?
Uvést jen jednu asi nepůjde. Určitě Prodaná nevěsta – byla pro mě první operou, pro kterou jsem připravovala sbor a je tam pro mě tak nějak všechno. Romantické dílo s brilantní předehrou, legendárními sborovými čísly, milostným duetem, hudební komikou i krásnými áriemi. Nu a pak Hry o Marii Bohuslava Martinů, přímý protiklad romantickým operám vycházející z lidového divadla a humanistických inspirací; opera, která je rozsáhlostí sborové úlohy pro sbor a sbormistry výzvou a radostí zároveň.
Nejbližší představení
La bohème
Derniéra Předplatné: OV- 02/03/2025
- 17:00 - 19:30