Jacques Offenbach

Hoffmannovy povídky

Janáčkovo divadlo / Opera Termíny a vstupenky

Nelehký je tvůrčí život básníků a co teprve ten milostný. O tom by Hoffmann mohl vyprávět, nakonec strávil život hledáním té pravé, aby ji nakonec vlastní vinnou minul. Režijní duo SKUTR slavnou Offenbachovu operu rozehrává přímo v divadelním zákulisí, kde básník čeká, až jeho diva dozpívá představení. Vtipná, trochu strašidelná a plná skvělých pěveckých i hereckých výkonů.

Příběh básníka hledajícího ženský ideál nese podtitul fantastická ope­ra, jen prolog a epilog, kde básník Hoffmann zamilovaný do zpěvačky Stelly baví hospodskou společnost, je reálný. Nikdo však neví, jestli příběhy tří žen, které miloval, jsou pravda či jen básníkův únik do svě­ta bizarních fantazií. Libretista Jules Barbier se inspiroval postavou jednoho z prvních představitelů romantismu, básníkem a skladatelem E. T. A. Hoffmannem a jeho povídkami už pro stejnojmennou hru, kte­rou napsal spolu s Michelem Carré. Jméno francouzského skladatele J. Offenbacha je spojováno především s operetním žánrem, ale Hoffmannovy povídky, kte­ré Offenbach nestihl dokončit, přesto patří ke stálicím operního repertoáru.

Premiéra: 20. září 2019 v Janáčkově divadle

 

Zobrazit více

Nastudováno ve francouzském originále s českými, anglickými a německými titulky.
Délka představení: 3 hodiny, 2 přestávky

Obsah opery

1. dějství
V domě vynálezce Spalanzaniho se připravuje velká společenská událost. Spalanzani vytvořil umělou bytost Olympii, která je k nerozeznání od živé dívky. Hoffmann, jenž nic netuší, se do Olympie zamiluje, přestože se jej přítel Nicklausse snaží varovat. Olympia před shromážděnou společností zpívá bravurně koloratury. Spalanzani je pobaven Hoffmannovým zájmem a nechává je o samotě. Hoffmann Olympii vyznává lásku a nedbá, že jedinou odpovědí je ‚Ano, ano‘. Následuje tanec, v jehož víru Olympie Hoffmanna téměř zraní. Zatímco se básník vzpamatovává, přibíhá vyděšený sluha Cochenille. Coppélius, který se na vynálezu podílel, jej z pomsty zničil. Hoffmann s hrůzou zjišťuje, že se zamiloval do automatu.

2. dějství
Další básníkovou láskou je Antonia. Po zemřelé matce zdědila pěvecké nadání, je však nemocná a musí se chránit námahy a vzrušení. Proto ji její otec Crespel ukryl před Hoffmannem a brání ji zpívat. Hoffmann se své lásky nechce vzdát a tajně pronikne do Crespelova domu. Stane se tak svědkem léčení Antonie doktorem Miraclem, který je už zodpovědný za smrt dívčiny matky. Teď láká Antonii vidinou slávy a matčiným hlasem, aby se nevzdávala toho, co nejvíc miluje – zpěvu. Antonia zpívá a vysílena umírá v náručí nešťastného otce. Ten z její smrti obviní Hoffmanna.

3. dějství
Hoffmann s Nicklaussem jsou v Benátkách. Básník prohlašuje, že pohrdá láskou a cítí se v bezpečí i před svody krásné kurtizány Giulietty. Ta je však pouhým nástrojem ďábelského Dapertutta, který žádá, aby pro něj získala Hoffmannův odraz pomocí kouzelného zrcadla. Poslušná příkazu, předstírá Giulietta lásku k Hoffmannovi. Ten podlehne jejím svodům a zabije i svého soka, žárlivého milence Giulietty Schlémila. Musí ale uprchnout z Benátek a Giulietta jej přesvědčí, aby ji jako vzpomínku zanechal svůj odraz. Odrazu se zmocní Dapertutto a Hoffmann omdlí.

Epilog
Láskou zlomený Hoffmann dovyprávěl a do zákulisí zaznívá potlesk provázející příchod Stelly, ale Hoffmann už nic nevnímá. Zklamaná Stella přijímá Lindorfovo dvoření a odchází s ním. Opouští Hoffmanna, který se v alkoholovém deliriu propadá do jiného světa.

Zobrazit méně

Inscenační tým

Jules Barbier Libreto
Ondrej Olos Hudební nastudování, dirigent
Pavel Šnajdr Dirigent
SKUTR Režie
Jan Kodet Choreografie
Kateřina Nováčková Choreografická spolupráce
Patricie Částková Dramaturgie

Obsazení

Kdy hrajeme?

Fotogalerie