Eberhard Streul

Papageno hraje na kouzelnou flétnu

Divadlo Reduta / Opera Termíny a vstupenky

Opera pro děti
Opera je uváděna v českém překladu. Délka představení 45 minut, vhodné pro děti od 4 do 8 let.

Kam se poděla Papagena?
Děti patří do divadla a divadlo patří dětem! A právě jim je určena výpravná pohádka plná kouzel, peří a dobrodružství o královně, jejíž jedinou dceru unesl zlý černokněžník Monostatos, a proto pověří prince Tamina, aby princeznu Paminu s pomocí ptáčníka Papagena vysvobodil. Ve snaze zpřístupnit operní žánr dětskému publiku v posledních padesáti letech vznikla řada adaptací velkých oper na komornější díla s kratším časovým rozsahem. Je pochopitelné, že si tvůrci těchto úprav vybrali i Kouzelnou flétnu, která je ve své podstatě pohádkou, navíc naplněnou půvabnou Mozartovou hudbou. Jedna z těchto dětských verzí vznikla pod názvemPapageno hraje na kouzelnou flétnu pro divadlo v Mannheimu v roce 1980. Jejím autorem je současný německý skladatel, režisér a dramaturg Eberhard Streul. Děti se v doprovodu veselého ptáčníka Papagena vydají na dobrodružnou pouť po kouzelném lese, kde podstoupí s pohádkovými kamarády řadu zkoušek… a nakonec najdou i Papagenu pro Papagena.

Česká premiéra 25. listopadu 2011 v divadle Reduta

Klavír         Ondrej Olos, Daša Briškárová
Celesta      Galina Aleskevich, Milada Březinová
Flétna        Michal Vojáček

Zobrazit více

Pár otázek režisérovi, Tomáši Pilařovi       

            Můžete nám prozradit něco o sobě? 

To jediné důležité je, že mě k smrti baví dělat operu. V Praze jsem vystudoval paralelně gymnázium a skladbu a během studia jsem se prakticky neustále podílel na nějakém studentském představení. V devatenácti jsem se přestěhoval do Brna, kde jsem během studia vytvořil asi deset samostatných režií, začal se naplno zabývat scénografií a v tom pokračuji dodnes.

Je toto vaše první spolupráce se souborem Janáčkovy opery?

S Janáčkovou operou mám tu čest spolupracovat již čtvrtou sezonu. Nejprve jako asistent režie, přičemž se hrdě hlásím k asistenci Pamele Howard, a následně jako výtvarník a režisér akcí off-programu, jako byly dva poslední průvody masek, Vánoce v opeře nebo workshopy pro děti. Připadám si zde téměř jako doma, zejména díky skvělým přátelům a inspirativním osobnostem v operním souboru a hlavně pozitivní atmosféře, která zde při tvorbě panuje.

Projekt, který připravujete je určen především dětským divákům. Jak k němu přistupujete a nakolik se pro vás stal inspirací svět dětí?

Práce pro děti je pro mě velkou odměnou a zároveň výzvou. Ještě za pražských let jsem byl lektorem dětských hudebních workshopů, takže je mi práce s dětmi blízká a velice milá. Jako milovník trnkovské estetiky, pohádek Oscara Wildea a Hanse Christiana Andersena mám tendenci k určité sentimentalitě, ale zároveň mě fascinuje hravost a optimistická jiskřivost pohádek Boženy Němcové a Františka Hrubína, takže si nenechám ujít příležitost k práci s klasickým pohádkovým pojet& iacute;m dětského světa. Na jednu stranu je pro mě důležité udržet čistou poezii pohádkové atmosféry, ale současně chci do děje zapojit děti a vytvořit pestrou podívanou se spoustou akce.

Rozhovor o inscenaci s dramaturgyní a režisérem pro Český rozhlas 3 Vltava

Papageno si hraje na operu (2011, Zápisník zmizelého, Boris Klepal)
Kouzelná flétna bez lidového filosofování se proměnila ve veselou pohádku pro malé děti, ale ani dospělí se v žádném případě nenudí. Tak nějak by mělo vypadat představení, které vzbudí zájem o operu bez násilného poučování a hloupých, povrchních aktualizací. Celá recenze

Papageno v Brně hraje na výbornou (2011, Česká televize, Luboš Mareček)
Výsledkem je srozumitelná, ale také velmi hravá inscenace, která dětem nemotá hlavu operní pompou, ale baví je a zároveň ukazuje přirozenou krásu operního zpěvu, který doprovází jenom obyčejný klimpr…

Režisér Pilař se totiž malým divákům snaží ukázat magii a kouzla scénických efektů. Vynalézavě pracuje se světlem nebo třeba s pohybem kulis. A tak se potom, jako při premiéře, nesou z publika udivené dětské hlásky vzdychající: To je klásné! A skutečně je.

Pochválit je třeba i všechny interprety, kteří na jeviště nenesou operní strojenost a škrobenost. V hlavních rolích září jako Papageno David Nykl, výtečnou schopnost komické zkratky prokázala Andrea Priechodská ve dvojroli Papageny a Dámy. Půvab a také hravý nadhled sálá z Paminy Terezy Merklové Kyzlinkové. Tady si prostě neužijí jenom špunti, ale také jejich doprovod. Myslím, že ani není třeba lepší doporučení pro všechny věkové skupiny. Celá recence

Zobrazit méně

Inscenační tým

Ondrej Olos Hudební nastudování
Patricie Částková Dramaturgie
Tomáš Pilař Překlad

Obsazení

Kdy hrajeme?

Divadlo Reduta / Opera Eberhard Streul

Papageno hraje na kouzelnou flétnu

Vyprodáno
  • 17/12/2021
  • 10:00 - 10:45
Divadlo Reduta / Opera Eberhard Streul

Papageno hraje na kouzelnou flétnu

  • 13/01/2022
  • 10:00 - 10:45
Divadlo Reduta / Opera Eberhard Streul

Papageno hraje na kouzelnou flétnu

  • 14/01/2022
  • 10:00 - 10:45

Fotogalerie