Petr Iljič Čajkovskij

Piková dáma

Mahenovo divadlo / Opera Termíny a vstupenky

Nastudováno v ruském originále s českými a anglickými titulky.

Délka představení 3h 15min, přestávka po 1. části.

Hráčská vášeň vztahům nesvědčí!
Trojka, sedma, eso… tři karty, které vždy vyhrávají. Tajemství, jehož získání mladý carský důstojník Heřman obětuje nejen milostný vztah k mladičké Líze, ale pro nějž se stane i vrahem. Jeho touha po penězích a společenském postavení rozvrátí životy všech kolem něj a jej nakonec přivede až k šílenství a sebevraždě. Předposlední Čajkovského opera vznikla na objednávku Mariinského divadla v Petrohradě a stejně jako v případě Evžena Oněgina se skladatel pro námět obrátil k literárnímu odkazu Alexandera Sergejeviče Puškina. Do předlohy však Čajkovskij výrazně zasáhl a dokonce sám napsal texty k některým áriím. Přestože Pikovou dámu skladatel načrtnul během pouhých 44 dní, je zřetelně dílem zkušeného operního autora a dramatika. Do původně romantického děje velké lásky s mystickou zápletkou vnesl mistrnou psychologickou kresbu hlavních postav, které obdařil množstvím jak dramatických, tak lyrických hudebních pasáží. Piková dáma tak právem patří k Čajkovského nejúspěšnějším operám.

Premiéra 17. února 2018 v Mahenově divadle

Janáčkova opera NdB pozorňuje citlivé návštěvníky, že inscenace obsahuje stroboskopické efekty.

Video: Rozhovor se Soňou Červenou – 1. část

Video: Rozhovor se Soňou Červenou – 2. část

 

Zobrazit více

Obsah opery

Kdy se touha změní v posedlost, která vše zničí? Mladý důstojník Heřman neměl mnoho, ale po čem toužil, byla láska. Spolu s ní se však na dosah ocitla vidina snadno získaného bohatství a touha se změnila v posedlost a ta v šílenství, které zničilo jeho i všechny kolem. Ale ani v šílenství není úniku před tím, co jsme spáchali. Střípky obrazů se několik vteřin před smrtí vrací… celé pokřivené…

1. část
Jarní den vylákal obyvatele Petrohradu na procházku do parku. Skupinka důstojníků se smíchem vzpomíná na včerejší karetní večírek, jen Heřman se tváří zasmušile. Když se ho Tomskij ptá, co je špatně, přiznává se, že je zamilován. Přichází kníže Jeleckij, je šťastný neboť se právě zasnoubil a všichni mu blahopřejí. Ke skupince se připojí i jeho snoubenka Líza se svou babičkou, starou hraběnkou. Heřman s hrůzou zjišťuje, že Jeleckého nevěsta je dívka, do níž je tajně zamilován.
Snoubenci odejdou a Tomskij vypráví pověst o tom, že hraběnka, v mládí pověstná krasavice a vášnivá hráčka faraa, zná tajemství tří karet, které vždy vyhrávají. Cena je ale vysoká a ten třetí komu karty prozradí, bude zároveň příčinou její smrti. Heřman však vnímá jen tu část o jisté výhře a náhle před sebou vidí vše, co kdy chtěl – peníze a postavení. Dívka, do které se zamiloval, se může stát prostředkem k dosažení cíle.
Lízina přítelkyně Pavlína se snaží rozveselit svou kamarádku. Je zasnoubená a měla by jen zářit štěstím. Veselou písničku dívek přeruší vychovatelka. Líza zůstane sama, měla by být šťastná, ale do duše se jí vkrádá podivná nejistota. Do ložnice z balkonu vpadne Heřman. Líza je vyděšená, on ji však vyznává svou lásku. Vyruší je hraběnka, která slyší hlasy, ale Líza Heřmana ukryje. Marně ho po odchodu hraběnky prosí, aby ji nechal být. Heřman je jak šílený a Líza nakonec podlehne.
Na plese se schází petrohradská šlechta, je zde i Jeleckij s Lízou. Jeho snoubenka se mu zdá nesvá a kníže se ji snaží přesvědčit o hlubokém citu, který k ní chová. Líza se ale již rozhodla, její srdce patří Heřmanovi a tajně mu předá lístek s výzvou k setkání. Ples pokračuje představením pastýřského intermezza a hosté se shromáždí, aby se zúčastnili zábavy. Heřman čeká na Lízu. Ta mu přináší klíč od hraběnčina pokoje, odkud se může dostat do její ložnice. Má přijít zítra, ale Heřman trvá na tom, že přijde ještě dnes v noci. Líza souhlasí. Do sálu se nahrne dav vítající přicházející panovnici.

2. část
Heřman se s pomocí klíče od Lízy dostal do hraběnčina pokoje a ukryl se zde. Doufá, že mu hraběnka prozradí tajemství tří karet. Hraběnka se vrací z plesu, nechce se jí však spát. Je znechucená dnešní společností, za jejího mládí bylo vše jiné… ale dnes, nic již není na výši. Vyhání své společnice a zůstává sama, vzpomíná na dávno uplynulé roky na dvoře v Paříži. Vyruší ji Heřman, který se objeví s prosbou o tajemství tří karet. Vyděšená hraběnka mlčí a Heřman naléhá čím dále víc, až vytáhne pistoli. Náhle ke své hrůze zjišťuje, že stará žena je mrtvá. Mrtvá a s ní zemřelo i její tajemství. Do pokoje přiběhne Líza. Překvapení z Heřmanovy přítomnosti se rychle mění ve zděšení z toho, co její milenec blábolí – hraběnka je mrtvá a on nezná tajemství tří karet. Líza si uvědomí, že byla jen prostředkem ke získání tajemství jisté výhry v kartách a zničená Heřmana vyhání.
Heřmana pronásledují představy mrtvé hraběnky, v nich ale jak by se ozval hlas ze záhrobí – tři karty, ty, jejichž tajemství chtěl znát – trojka, sedmička, eso.
Líza se nemůže smířit s myšlenkou, že se oddala bezcitnému vrahovi a zve dopisem Heřmana na schůzku. Zoufalá a plná pochybností na něj čeká na nábřeží. Heřman přichází a na malou chvíli se zdá, že Lízina láska má budoucnost. Heřman však chce jen jedno – jít do kasina, kde na něj čeká všechno zlato. Marně jej prosí, že ho zachrání, když s ní odejde. Heřman ji už nepoznává a zdrcená Líza vidí jediné východisko…
V kasinu je živo a hra se nezastaví. K překvapení všech přichází Jeleckij, který tu není běžným hostem. Oznamuje, že se nebude ženit a prosí Tomského, zda mu bude sekundantem. Objeví se Heřman a sází vše. Jeho trojka vyhrává. Sází znovu a opět vyhrává. Nikdo proti němu nechce hrát, jen Jeleckij si bere karty. Heřman sází vše na eso, karta, kterou však drží v ruce, je piková dáma.
Poslední obraz, cesta je u konce… a za ním?

Zobrazit méně

Inscenační tým

Robert Kružík Hudební nastudování, dirigent
Ondrej Olos Dirigent
Kostiantyn Tyshko Asistent dirigenta
Martin Glaser Režie
Pavel Borák Scéna
Martin Špetlík Světelný design
Pavel Koňárek Sbormistr
Patricie Částková Dramaturgie
Martin Pacek Pohybová spolupráce

Obsazení

Kdy hrajeme?

Fotogalerie