Eberhard Streul
Papageno hraje na kouzelnou flétnu
Pro konkrétní nabídku kontaktujte Jolanu Zajíčkovou: 542 158 236, 725 935 229, vstupenky@ndbrno.cz.
Děti patří do divadla a divadlo patří dětem! A právě jim je určena výpravná pohádka plná kouzel, peří a dobrodružství o královně, jejíž jedinou dceru unesl zlý černokněžník Monostatos, a proto pověří prince Tamina, aby princeznu Paminu s pomocí ptáčníka Papagena vysvobodil.
Kam se poděla Papagena…? To nám děti musí pomoci zjistit. Ve snaze zpřístupnit operní žánr dětskému publiku v posledních padesáti letech vznikla řada adaptací velkých oper na komornější díla s kratším časovým rozsahem. Je pochopitelné, že si tvůrci těchto úprav vybrali i Kouzelnou flétnu, která je ve své podstatě pohádkou, navíc naplněnou půvabnou Mozartovou hudbou. Jedna z těchto dětských verzí vznikla pod názvem Papageno hraje na kouzelnou flétnu pro divadlo v Mannheimu v roce 1980. Jejím autorem je současný německý skladatel, režisér a dramaturg Eberhard Streul. Děti se v doprovodu veselého ptáčníka Papagena vydají na dobrodružnou pouť po kouzelném lese, kde podstoupí s pohádkovými kamarády řadu zkoušek… a nakonec najdou i Papagenu pro Papagena.
Česká premiéra: 25. listopadu 2011 v divadle Reduta
Inscenace je vhodná pro děti od 5 do 8 let.
Nastudováno v českém překladu.
Délka představení: 45 minut, bez přestávky
Mohlo by vás zajímat
Proč je výhodné kupovat vstupenky s předstihem?
Naše prodejní místa.
Máte nárok na zvýhodněné vstupné?
Přemýšlíte jak se obléknout do divadla?
Jak se k nám dostanete.
Jak si objednat občerstvení a vyhnout se čekání v bufetu.
Opery se nebojte, titulkovací zařízení vám pomůže!
Připravili jsme na vámi vybrané představení Lektorský úvod? Tak tam nesmíte chybět.
Info pro handicapované
Pár otázek režisérovi, Tomáši Pilařovi
Můžete nám prozradit něco o sobě?
To jediné důležité je, že mě k smrti baví dělat operu. V Praze jsem vystudoval paralelně gymnázium a skladbu a během studia jsem se prakticky neustále podílel na nějakém studentském představení. V devatenácti jsem se přestěhoval do Brna, kde jsem během studia vytvořil asi deset samostatných režií, začal se naplno zabývat scénografií a v tom pokračuji dodnes.
Je toto vaše první spolupráce se souborem Janáčkovy opery?
S Janáčkovou operou mám tu čest spolupracovat již čtvrtou sezonu. Nejprve jako asistent režie, přičemž se hrdě hlásím k asistenci Pamele Howard, a následně jako výtvarník a režisér akcí off-programu, jako byly dva poslední průvody masek, Vánoce v opeře nebo workshopy pro děti. Připadám si zde téměř jako doma, zejména díky skvělým přátelům a inspirativním osobnostem v operním souboru a hlavně pozitivní atmosféře, která zde při tvorbě panuje.
Projekt, který připravujete je určen především dětským divákům. Jak k němu přistupujete a nakolik se pro vás stal inspirací svět dětí?
Práce pro děti je pro mě velkou odměnou a zároveň výzvou. Ještě za pražských let jsem byl lektorem dětských hudebních workshopů, takže je mi práce s dětmi blízká a velice milá. Jako milovník trnkovské estetiky, pohádek Oscara Wildea a Hanse Christiana Andersena mám tendenci k určité sentimentalitě, ale zároveň mě fascinuje hravost a optimistická jiskřivost pohádek Boženy Němcové a Františka Hrubína, takže si nenechám ujít příležitost k práci s klasickým pohádkovým pojet& iacute;m dětského světa. Na jednu stranu je pro mě důležité udržet čistou poezii pohádkové atmosféry, ale současně chci do děje zapojit děti a vytvořit pestrou podívanou se spoustou akce.
Rozhovor o inscenaci s dramaturgyní a režisérem pro Český rozhlas 3 Vltava
Papageno si hraje na operu (2011, Zápisník zmizelého, Boris Klepal)
Kouzelná flétna bez lidového filosofování se proměnila ve veselou pohádku pro malé děti, ale ani dospělí se v žádném případě nenudí. Tak nějak by mělo vypadat představení, které vzbudí zájem o operu bez násilného poučování a hloupých, povrchních aktualizací. Celá recenze
Papageno v Brně hraje na výbornou (2011, Česká televize, Luboš Mareček)
Výsledkem je srozumitelná, ale také velmi hravá inscenace, která dětem nemotá hlavu operní pompou, ale baví je a zároveň ukazuje přirozenou krásu operního zpěvu, který doprovází jenom obyčejný klimpr…
Režisér Pilař se totiž malým divákům snaží ukázat magii a kouzla scénických efektů. Vynalézavě pracuje se světlem nebo třeba s pohybem kulis. A tak se potom, jako při premiéře, nesou z publika udivené dětské hlásky vzdychající: To je klásné! A skutečně je.
Pochválit je třeba i všechny interprety, kteří na jeviště nenesou operní strojenost a škrobenost. V hlavních rolích září jako Papageno David Nykl, výtečnou schopnost komické zkratky prokázala Andrea Priechodská ve dvojroli Papageny a Dámy. Půvab a také hravý nadhled sálá z Paminy Terezy Merklové Kyzlinkové. Tady si prostě neužijí jenom špunti, ale také jejich doprovod. Myslím, že ani není třeba lepší doporučení pro všechny věkové skupiny. Celá recence
Inscenační tým
Obsazení
Kdy hrajeme?
Papageno hraje na kouzelnou flétnu
Předplatné: VDM Posledních 13 vstupenek- 27/04/2025
- 14:00 - 14:45
Papageno hraje na kouzelnou flétnu
Předplatné: VDM1- 27/04/2025
- 18:00 - 18:45